Schibsted kutter opp mot 200 årsverk

Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal (foto: Scanpix).
Konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal (foto: Scanpix).

Mediekonsernet Schibsted må kutte kostnadene og har besluttet å redusere antall årsverk med opp mot 200 ansatte de neste åra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Totalt skal Schibsted redusere den såkalte kostnadsbasen i virksomhetsområdet Mediehus Skandinavia med 190–210 millioner kroner. Det er deler av dette kostnadskuttet som skal komme som følge av at antall årsverk blir redusert med 160–200.

Tiltakene retter seg mot virksomheten i Media Norge-selskapene og VG i Norge, samt virksomhetene i Sverige, Aftonbladet spesielt. Bare i VG og Media Norge ventes ordningen med tilbud om gavepensjon til ansatte som fyller 62 år i åra fram til 2014 å redusere kostnadsbasen med mellom 70 og 90 millioner kroner når 100–120 årsverk forsvinner.

– God og attraktiv

Media Norge er eierselskapet til Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen, Stavanger Aftenblad og Finn.no.

– Dette er en god og attraktiv ordning for de av våre medarbeidere i denne gruppen som ønsker å fratre. Vi må hele tiden jobbe hardt for å tilpasse oss de store strukturelle endringene i mediebransjen. Vi opplever i dag gode resultater i våre norske aviser, noe som gjør det mulig å tilby attraktive og frivillige avgangsordninger, sier konsernsjef Didrik Munch i Media Norge.

I Sverige skal kostnadene reduseres med om lag 150 millioner svenske kroner, med full effekt i 2013. Her skal de øvrige årsverkene kuttes, mellom 65 og 85 i Aftonbladet alene. Avisa må stå for 100 millioner svenske kroner i kostnadskutt.

– Forblir størst

Til tross for kuttene bedyrer Aftonbladets ledelse at det er dette som skal sikre avisas posisjon som størst i Sverige i åra som kommer.

– Aftonbladet er i dag størst i alle kanaler. Vi gjør denne endringen for å være størst også i fremtiden. Ved å gjennomføre tiltak nå får vi mulighet til fortsatt å være offensive og utvikle tilbudet til lesere og annonsører, sier administrerende direktør Anna Settman i Aftonbladet.

Restruktureringskostnadene er beregnet til rundt 200 millioner norske kroner, som antas å bli belastet regnskapet for fjerde kvartal i år. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden