– Dyrest å kreve inn bompenger i Oslo

Administrerende direktør Jacob Trondsen i Fjellinjen sa til Aftenposten tirsdag at noe av årsaken til forskjellene må være en kombinasjon av tap og investeringer.
Administrerende direktør Jacob Trondsen i Fjellinjen sa til Aftenposten tirsdag at noe av årsaken til forskjellene må være en kombinasjon av tap og investeringer.

For hver bompassering i bomstasjonene i Oslo og Bærum havner nesten 3 kroner hos bomselskapet Fjellinjen, viser tall fra Vegdirektoratet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hver gang en bilist betaler for passering i bommene i Oslo og Bærum, går 2 kroner og 80 øre til bomselskapet. Dette er fire ganger så mye som i Trondheim og dobbelt så mye som i Bergen, skriver Aftenposten.

Professorer ved Norges Handelshøyskole er overrasket over de store forskjellene.

Administrerende direktør Jacob Trondsen i Fjellinjen sa til Aftenposten tirsdag at noe av årsaken til forskjellene må være en kombinasjon av tap og investeringer. Tirsdag ettermiddag sendte imidlertid Fjellinjen ut en pressemelding der det heter at de ikke kjenner seg igjen i Vegdirektoratets tall.

– Vi har aldri sett disse tallene før. De kommer ikke fra oss, og vi vet ikke hvordan de er beregnet. Vi har ikke fått bekreftet fra ledelsen i Vegdirektoratet at disse tallene er sammenlignbare på tvers av bompengeselskapene og måler effektivitet, sier Trondsen.

Ifølge Trondsen blir alle bompengeselskaper i Norge målt ut fra hvor mye det koster å kreve inn 1 krone.

– Vårt tall så langt i 2011 er 10,8 prosent. Det betyr at vi bruker 10,8 øre på å kreve inn 1 krone. Denne kostnadsgraden er blant de beste i Norge, sier Trondsen. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden