Kutter ut håndverkerklagenemnd

BRANSJEORGANISERTE: Håndverkerklagenenemnda har bare behandlet klager på bransjeorganiserte håndverkere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no
BRANSJEORGANISERTE: Håndverkerklagenenemnda har bare behandlet klager på bransjeorganiserte håndverkere. Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Men misfornøyde forbrukere mister ikke med det muligheten til å klage på håndverkertjenester.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Håndverkerklagenemnda

Opprettet 1. november 2008 i samarbeid mellom Forbrukerrådet og følgende bransjeorganisasjoner:

  • Boligprodusentenes Forening
  • Byggmesterforbundet
  • Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg
  • Maler- og Byggtapetsermestrenes Landsforbund
  • NELFO - Foreningen for EL og IT Bedriftene
  • Norske Anleggsgartnere
  • Norske Murmestres Landsforening
  • Norske Rørleggerbedrifters Landsforening - VVS
  • Takentreprenørenes Forening
  • Ventilasjons- og Blikkenslagerbedriftenes Landsforbund

Eksempler på tvister nemnda har behandlet er dårlig utført håndverksarbeid, fortolkning av avtaler og uenighet om pris og tidsbruk.

Nemnda har bestått av to representanter fra Forbrukerrådet, to fra hver bransje og en lagdommer som leder nemnda.

Vedtakene er rådgivende, og ikke juridisk bindende.

Senhøsten 2008 opprettet forbrukermyndighetene - i samarbeid med bransjen - en egen klagenemnd for håndverkertjenester.

Nemnda ble opprettet blant annet for å gjøre det lettere for forbrukere å klage på oppussings- og mindre reparasjonsarbeid i hjemmet.

Avvikler

Men nå - bare knappe tre år senere - opplyser Forbrukerrådet at man vil avvikle håndverkerklagenemnda.

Årsaken til avviklingen er at man også behandler håndverkerklager i Forbrukertvistutvalget. Håndverkerklagenemnda blir dermed bare et alternativt klageorgan, ifølge Forbrukerrådet.

Les også: Boligkjøpere vil ha bedre tilstandsrapporter

- Vi mener det er uoversiktlig for forbrukerne å ha to parallelle klageløp for håndverkertjenester på fast eiendom. Det bidrar til å gjøre prosessen mer uoversiktlig for forbrukeren, uttaler direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

- Bedre med ett klagepunkt

Klagenemnda for håndverkertjenester på fast eiendom har kun behandlet klager på håndverkerbedrifter som er organisert i en av bransjeorganisasjonene (se faktaboks i høyremargen) som sammen med Forbrukerrådet har stått bak nemnda.

- Alt i alt mener vi forbrukeren er bedre tjent med å ha ett klagepunkt, uavhengig av hvor en håndverker er organisert. Risikoen for dobbeltbehandling bidrar også til økt ressursbruk for Forbrukerrådet, mener Flesland.

Bedre dialog med bransjen

Men selv om klagenemnda nå blir historie, understreker Forbrukerrådet at nemndsamarbeidet har skapt et godt utgangspunkt for dialog mellom dem og bransjeorganisasjonene.

- Vi ønsker at denne dialogen opprettholdes, slik at det fremover også kan legges til rette for gode virkemidler til det beste for forbrukeren, sier Forbrukerråd-direktør Flesland.

Siste frist 15. oktober

Dersom du har hatt noen uheldige håndverkeropplevelser i den senere tid, haster det om du av en eller annen grunn helst vil ha problemet ditt behandlet av klagenemnda.

Saker som meldes inn etter 15. oktober vil nemlig ikke bli behandlet i nemnda.

Les også: Dette er viktig når du skal kjøpe ferdighus

Etter denne datoen er det altså Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget som vil behandle håndverkerklager.

Klikk her for å se hvordan du går frem for å klage dit

Flest rørleggertvister

Nemnda har i løpet av de siste tre årene behandlet de aller fleste typer tvister mellom forbrukere og håndverkere. Eksempler på tvister som har blitt behandlet er dårlig utført håndverksarbeid, fortolkning av avtaler og uenighet om pris og tidsbruk.

Flertallet av klagene har gått på prisfastsettelse. Det har forøvrig kommer flere klager på rørleggere enn håndverkere i noen av de andre bransjeorganisasjonene.

Les også:

Fire av ti unge får hjelp til boligkjøp

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden