Disse nett-tjenestene stoler vi mest på

BANKVINNER I FJOR: Skandiabanken vant i fjor, og er nominert i år igjen. Foto: Scanpix
BANKVINNER I FJOR: Skandiabanken vant i fjor, og er nominert i år igjen. Foto: Scanpix

Bank og forsikring scorer høyest i en undersøkelse om hvem vi har størst tillit når vi handler på nett. Nederst på lista kommer eiendomsmeglere, hotell- og restaurantbransjen og strømselskaper.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Informasjonssikkerhet teller mer og mer når vi velger hvor vi handler på nettet. Det viser en undersøkelse foretatt av Norsk senter for Informasjonssikring (NorSIS). Av rundt regnet 2.500 spurte svarer hele ni av ti at informasjonssikkerhet har ganske eller veldig stor betydning når de velger produkt eller tjeneste.

Les også: Kutt papirfakturaen og spar tusenlapper

– Sammenlignet med i fjor har bank og forsikring styrket sin posisjon, mens for eksempel telebransjen er i drift nedover, forteller leder i NorSIS, Tore Larsen Orderløkken.

– Det samme gjelder universitet og høyskoler, mens eiendomsmeglere og hotell- og restaurantbransjen ligger jevnt langt nede.

Folkets dom

Undersøkelsen blir brukt til å kåre vinneren av Fidusprisen. Årets prisutdeling vil finne sted under sikkerhetskonferansen til Næringslivets sikkerhetsråd 21. september, og det er fornyingsminister Rigmor Aasrud som deler ut prisen, som er den tredje i rekken.

Les også: Skjerper kravene til bankene

Fjorårsvinner Skandiabanken er nominert også i år ved siden Brønnøysundregistrene, DnBNOR og Storebrand. Orderløkken innrømmer at det ikke er noen lett jobb å kåre en vinner:

– Først spør vi folket gjennom undersøkelsen. Det er de som kommer opp med kandidatene. Deretter har vi en fagjury som besøker kandidatene og gjør intervjuer før fagjuryen sammenholder resultatene og tar den endelige avgjørelsen. Vinnerne er de bransjer og selskaper folk stoler mest på når de gir fra seg personopplysninger.

Gjelder også Facebook

Orderløkken påpeker at hensikten med kåringen er todelt: Den skal bevisstgjøre forbrukeren og hedre de selskaper som tar ansvar for å hundre at kundedata kommer på avveie og dermed sikre den enkeltes sikkerhet.

Men også den enkelte har et stort ansvar, som ved bruk av sosiale medier. Undersøkelsen har også kartlagt folks vaner på Facebook når det gjelder sikkerhet. Der svarer blant annet ni av ti at de sjelden eller aldri legger ut informasjon som kan tolkes som at de ikke er hjemme.

– Kan dette stemme når man ser alle feriemeldingene folk legger ut?

– Det kan nok være en viss avstand mellom teori og praksis her. Men tallene viser at mange likevel vurderer sikkerheten og faren ved å legge ut slik informasjon. Og for oss er det en glede at de fleste nettopp gjør den vurderingen, sier Orderløkken.

Personvernpolicy