Slik blir nye SAS

4EXCELLENCE: SAS-sjef Rickard Gustafson la frem selskapets nye strategi på Solakonferansen i dag (foto: Scanpix).
4EXCELLENCE: SAS-sjef Rickard Gustafson la frem selskapets nye strategi på Solakonferansen i dag (foto: Scanpix).
Artikkelen fortsetter under annonsen

I lanserte SAS sin nye strategi: 4Excellence.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Innen 2015 skal selskapet utmerke seg innenfor fire områder: Commercial Excellence; Sales Excellence, Operational Excellence, og People Excellence.

SAS skal opprettholde sin posisjon som førstevalg for forretningsreisende, men ønsker å utvide markedsandelen i fritidssegmentet.

- SAS skal være førstevalget for nordiske reisende, uansett hva som er formålet med reisen. Selv om vi allerede har rekordhøy kundetilfredshet, ønsker vi å tilby en enda bedre og bedre harmonisert tjeneste, inkludert Economy Extra på innenlandsreiser i Skandinavia, sier konsernsjef Rickard Gustafson i SAS.

Kutter kostnader

SAS skal også lage en mer effektiv salgsmodell, i tillegg til å sørge for at bonusprogrammet, Eurobonus, er det mest attraktive lojalitetsprogrammet på markedet.

Posisjonen som Europas mest punktlige flyselskap skal også opprettholdes. Og målet er at SAS skal stå for en service og kvalitet som gir kundene mest både målt i tid og penger, ifølge selskapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

En viktig forutsetning for å oppnå en bærekraftig lønnsomhet, er selskapets nye mål om å kutte enhetskostnadene med 3-5 prosent årlig frem mot 2015.

Kuttmålet skal nås ved fortsatte kostnadsreduksjoner, og forsterket fokus på produktivitetsforbedring, noe som blant annet innebærer at kvalitets- og effektivitetsprogrammet «Lean» skal rulles ut i alle deler av organisasjonen.

- Setter høye mål

- Jeg setter høye, men realistiske mål for SAS. Det kan jeg gjøre fordi jeg vet at vi har svært engasjerte, fokuserte og kompetente ansatte i alle deler av organisasjonen. Vi ønsker å forløse våre ansattes potensial gjennom dyktig lederskap, og øke fokus på de som er i direkte kontakt med våre kunder. Innføringen av «Performance Management» vil gi oss et ledelsesverktøy som gjør oss i stand til systematisk målsetting, oppfølging og coaching. Alle SAS-ansatte skal forstå hvordan de bidrar til SAS’ overordnete mål, sier Gustafson.

SAS holder en pressekonferanse klokken 13.30 i ettermiddag. DN.no er til stede på pressekonferansen og kommer tilbake med mer om den nye strategien og endringene i toppledelsen.

Les også:

Her er den nye SAS-ledelsen

Johannes Lunde pågrepet av Økokrim

Livredd for eurokrisen

Nå er fastrenten i kjelleren