Sjokkartet møte med arbeidslivet

Nyutdannede er sterke teoretisk, men må trenes i praktisk arbeidserfaring (illustrasjonsfoto: Colourbox).
Nyutdannede er sterke teoretisk, men må trenes i praktisk arbeidserfaring (illustrasjonsfoto: Colourbox).

Les her hva de nyutdannede må lære.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Møtet med arbeidslivet kan bli sjokkartet for nyutdannede etter flere års bachelor eller masterutdannelse, skriver Dagens Næringsliv.

De er proppfulle av kunnskap, men mangler fortsatt personlige, praktiske og faglige egenskaper for å lykkes. Nyutdannede mangler selvtillit, forstår ikke kundene og må ofte jekkes litt ned i møtet med sin første jobb, mener arbeidsgivere avisen har snakket med.

Sjefene må foredle de nyankomne, slipe kantene, bygge opp selvtilliten og lære dem hvordan ting skjer i virkelighetens verden.

- Har det teoretiske inne

– De mangler ofte trygghet og selvtillit. De har det teoretiske inne, men vet ikke hva som forventes av dem, sier leder Kristin Wahl i Karrierehuset.

Hun merker at mange sliter med å definere hvordan de skal bruke sine unike personlige egenskaper på best mulig måte – om de er best egnet til å ta rollen som ledere, analytikere eller kommunikatører.

HR-ansvarlig og partner Eli Moe-Helgesen i revisjons-, advokat- og rådgivingsfirmaet PricewaterhouseCoopers (PwC), har samme erfaring, og sier til Dagens Næringsliv at de nær 100 nyutdannede de årlig ansetter er litt for ydmyke av og til, og at selskapet jobber mye for å få folk til å tro på seg selv og gi dem selvtillit.

- Primadonnanykker

Men ydmykhet er ikke en karakteristikk som passer på alle nyutdannede. Flere bedrifter som tiltrekker seg de aller beste merker at enkelte kan ha litt for stor selvtillit. De må jekkes ned et par hakk i møte med nye, erfarne kolleger og kunder.

– Vi finner ofte primadonnanykker hos de aller beste, sier en personalleder i en stor telebedrift. De flinkeste studentene er ofte vant til å være best gjennom barneskolen, ungdomskolen og studiene. Nå må de finne seg i å konkurrere med andre like glupe fra andre skoler - og på toppen bli irettesatt av flinke erfarne kolleger i bransjens prestisjefirmaer. Det blir en utfordring både for dem selv og arbeidsgiveren, skriver DN.

Dette må nyutdannede lære

  • Service- og kundeforståelse
  • Jobbe med andre som er like flinke som dem selv
  • Forstå organisasjonskulturen («Sånn gjør vi det her»)
  • Samarbeid med interne spesialister
  • Tenke samfunnsansvar i hverdagen
  • Samle og dele informasjon til bedriftens beste
  • Få selvtillit
  • Praktisk kunnskap som forhandlinger og presentasjoner
  • Oppføre seg i tråd med bedriftens og yrkets normer

Kilde: Dagens Næringsliv

Les også:

Kan regne med 500.000 i første jobb

- Deltid kan ødelegge karrieren din

Vær vrang på jobben - tjen mer!

80 % vurderer jobbsøkernes EQ

Vi blir grønne av misunnelse på kolleger

Slik takler du en besserwisser

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden