Meny

Enklere å sammenligne drosjepriser

Det blir nå lettere å finne den billigtse taxien (foto: Scanpix).
Det blir nå lettere å finne den billigtse taxien (foto: Scanpix).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Torsdag blir det innført et standardisert takstsystem for alle landets drosjer. Det skal gjøre det lettere for kundene å sammenligne priser.
BAKGRUNNSFAKTA:

Hva er jamførpris?

Det er et priseksempel som viser hva drosjeselskapet tar for en tur med en bestemt lengde og varighet. Denne turen er definert til 8 km og tar 13 minutter. Slik får vi en såkalt jamførpris, som sammenligner prisen på den samme turen hos forskjellige selskaper. På samme måte som forbrukerne kan sammenligne kilopriser som vi finner i butikkene, kan de nå sammenligne drosjepriser på lignende måte.

Vil dette gjelde alle kommuner i hele landet?

Nei. På steder uten nok konkurranse, gjelder regler om maksimalpris. Konkurransetilsynet fastsetter maksimalpriser for drosjekjøring i områder uten tilstrekkelig konkurranse. Drosjene står fritt til å ta lavere priser enn maksimalprisene. Enkelte områder er unntatt fra maksimalprisregulering. Vilkåret for unntak er at det er to eller flere drosjesentraler i området og at tilsynet finner at forholdene ellers ligger til rette for tilstrekkelig konkurranse. Unntak er gitt for de fleste større byene og enkelte andre tettbygde strøk (se nedenfor). I disse områdene kan drosjesentralene sette prisene fritt.

Følgende kommuner og fylker er unntatt fra maksimalprisregulering:

Oslo, Akershus, Drammen, Lier, Nedre Eiker, Røyken, Hurum, Kongsberg, Øvre Eiker, Modum, Trondheim, Bergen, Askøy, Fjell, Sund, Stavanger, Randaberg, Sola, Sandnes, Kristiansand, Søgne, Songdalen, Vennesla, Moss, Rygge, Råde, Fredrikstad og Sarpsborg.

Den nye ordningen skal gi prisinformasjon på en tydeligere og mer forståelig måte.

– Det er viktig at forbrukerne gis god prisinformasjon. Det kan være store prisforskjeller mellom ulike drosjeselskaper, og de nye prisoppslagene vil gjøre det lettere for forbrukerne å velge billigste alternativ, sier fagdirektør hos Forbrukerombudet, Jo Gjedrem.

Prisen blir beregnet av summen av startpris, medgått tid og kjørt distanse.

I tillegg til prisene for enkeltelementene skal det også oppgis pris for en typetur.

En tur på 8 kilometer som tar 13 minutter er brukt som eksempel. Den såkalte jamførprisen viser hva drosjeselskapet tar for en tur med denne lengden og varigheten. Ved å sammenligne jamførprisen hos ulike selskaper, kan kunder danne seg et bilde av prisnivået.

Prisopplysningene skal være godt synlig i hver enkelt drosje. I tillegg vil de være tilgjengelig på taxiholdeplasser, og de fleste selskaper vil også ha informasjon på sine nettsider.

I utkastet foreslås det at selskapene skal ha plikt til å legge ut takstene på nettsiden slik at kunder som bestiller drosje via nettet skal ha mulighet til å velge det billigste alternativet.

Ordningen har kommet i stand som resultat av et samarbeid mellom Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Norges Taxiforbund og Konkurransetilsynet. (©NTB)

Privatøkonomi
Populært