Tapte 230.000 på garanterte spareprodukter- Jeg spurte aldri banken om lån

GODT FORHOLD: Ivar Petter Røeggen fortalte i retten i dag at han hadde hatt et godt forhold til DnB Nor gjennom mange år, og at han stolte på at de ga ham gode investeringsråd. Foto: Scanpix
GODT FORHOLD: Ivar Petter Røeggen fortalte i retten i dag at han hadde hatt et godt forhold til DnB Nor gjennom mange år, og at han stolte på at de ga ham gode investeringsråd. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Småsparer Ivar Petter Røeggen er helt sikker på at han aldri fikk muligheten til å bruke egne penger da han investerte i DnBs aksjeobligasjonsindeks i 2000.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Bakgrunn

DnB Nor ga i 2000 Ivar Petter Røeggen et fastrentelån over seks år med over åtte prosent rente, for å kjøpe to ulike sammensatte spareprodukter.

Røeggen investerte 500.000 kroner i strukturerte spareprodukter – og tapte 230.000 kroner.

Småspareren har vunnet frem mot DnB Nor både i Bankklagenemnda og i Oslo tingrett.

DnB Nor anket dommen fra tingretten, og saken går i to uker til Borgarting Lagmannsrett.

Les flere økonomisaker:

Toyota har mannet opp kvinnefavoritt

Kjøpefesten fortsetter...

Følte seg lurt til Viasat-bindingstid

Solid oppgang på Oslo Børs

Nesten feilfri bruktbil

I dag var det småspareren selv som inntok vitneboksen i Borgarting lagmannsrett. Han fortalte med klar stemme hvordan han erindrer prosessen i 2000 som resulterte i at han lånte og investerte 500.000 kroner i aksjeindeksobligasjoner.

Han fortalte også om et kundeforhold som startet da han som 19-åring reiste til sjøs. Senere om hvordan han som maritim student i Oslo hadde frekventert sjømannsklubben i Oslo, som lå under DnB-eide Sjømannsbanken i Prinsensgate.

- Det var en fantastisk bank, sier Røeggen den dag i dag.

- Bank til å stole på

Han forteller om en sterk relasjon til banken.

- Jeg hadde et veldig godt forhold til banken alle de år jeg reiste til sjøs. Banken var til å stole på. De ga utrolig god hjelp, erindrer han.

Røeggen oppfattet banken som en medspiller og noen han kunne stole på. Da han i sin tid undertegnet investeringen fikk han lånetilslaget i posten dagen etter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det var en pakke, alt hang i sammen. Å si at dette var skilt fra hverandre mener jeg ikke er riktig, sier Røeggen i sin partsforklaring.

Risikofritt

Røeggen skulle være investert i de såkalte garanterte spareproduktene i seks år. Han trodde den halve millionen han lånte i banken skulle jobbe for han i markedet, og at han, samme hvordan utviklingen gikk i aksjemarkedet, ville tjene penger.

- Jeg trodde jeg skulle sitte igjen med minst én krone på plussiden, svarte Røeggen, da rettens formann spurte ham hvilken forventning han hadde til investeringen han gjorde.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Jeg er klar over at aksjemarkedet kan gå ned, men så blir dette produktet forklart med at det er risikofritt. Da stolte jeg på banken, men beklager at jeg gjorde det, utdyper Røeggen.

Ifølge Forbrukerrådet, som tar regningen for Røeggens kamp mot storbanken, var produktene konstruert slik at det var tilnærmet umulig for kundene å tjene på disse produktene. Det er også derfor forbrukermyndigheten har engasjert seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Burde vært mer ærlig

I materialet fra banken som det ble referert til i lagmannsretten tirsdag kom det frem at banken hevdet at kundene kunne få en ekstra avkastning om de lånefinansierte investeringen i aksjeindeksobligasjonene.

Røeggen mener banken burde vært ærlig i sin kommunikasjon med kundene. Når han i ettertid har skjønt at mer enn 350.000 av hans investering gikk rett tilbake i banken og ga en lavere rente enn han betalte for dem og at kun 135.000 kroner var plassert i aksjemarkedet, mener han det i seg selv viser at det ville bli så godt som umulig å tjene på plasseringen.

- Hadde banken fortalt meg dette, så ville jeg ikke gått inn. Men de forklarte meg aldri det.

Les flere nyheter her