Meny

Må sette pumpeprisen høyt pga alle rabattkortene

Pga alle rabattkortene nordmenn besitter, må Statoil sette pumpeprisen høyere enn i Sverige, hevder selskapet (foto: Scanpix).

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er flere grunner til at bensin og diesel er dyrere i Norge enn i Sverige, ifølge Statoil. Blant annet at så mange nordmenn har rabattkort.

Statoils bensinstasjoner i Norge, Sverige og Danmark rapporterer om uvanlig høy fortjeneste på salg av drivstoff. Men selskapet oppgir ikke fortjenesten i hvert enkelt land, bare samlet for hele Norden.

Beregninger DN.no har foretatt, tyder på at bensinstasjonene i Norge sitter igjen med langt mer per solgte liter drivstoff enn i Sverige. Basert på listepriser tar Statoil i Norge 1,69 kroner per liter bensin i tillegg til innkjøpspris og avgifter, mens i Sverige legger de bare på 53 øre. På diesel er påslaget henholdsvis 1,96 kroner i Norge og 0,94 kroner i Sverige (se tabell nederst i saken).

Les saken: Tredobbelt påslag på bensin i Norge

Selv om sjefen for Statoil-stasjonene overfor DN.no har uttalt at «Norge ikke trekker ned» profitten i Norden, mener Statoil at DN.nos beregninger gir et misvisende bilde av den faktiske profitten Statoil har i Norge, sammenlignet med Sverige.

I en epost til DN.no skriver informasjonssjef i Statoil, Pål Heldaas, at sammenligning av listeprisene på drivstoff i de to landene er «lite treffende» for å anslå de reelle marginene Statoil har.

Listeprismarginen avviker fra den faktiske marginen på grunn av tre forhold, skriver Heldaas:

  1. Lokale priskriger. Når ny listepris er implementert, begynner den fallende prisspiralen på stasjonene som følge av konkurransen i mikromarkedene. Priskonkurransen varierer mellom et stort antall mikromarkeder, og marginen kan falle langt når konkurransen er intens, gjennomsnittsmarginen er derfor alltid lavere enn listeprismarginen.
  2. Kortrabatter En vesentlig andel av personkundene har rabatter gjennom statoilkort, NAF-medlemskap, Coop-medlemskap osv. og betaler alltid lavere pris enn listepris.
  3. Egne priser i bedriftsmarkedet Store deler av volumet selges i bedriftsmarkedet med betydelige rabatter.

Statoil understreker også at marginene basert på listepriser, eller faktiske pumpepriser for den del, ikke er det samme som netto marginer, altså ren profitt. Bensinselskapenes andel inkluderer både stasjonseierens andel og skal dekke hans kostnader og fortjeneste, samt bensinselskapets utgifter til transport, markedsføring, lønninger et cetera samt fortjeneste.

Den gjennomsnittlige nettoprofitten per liter solgte drivstoff i Norden var i andre kvartal 73 øre, viser selskapets egne regnskaper.

Statoil mener også at innkjøpsprisen på markedet i Rotterdam ikke alltid speiler den reelle innkjøpsprisen for drivstoffet i pumpen.

- Vi blander også inn bioetanol, biodiesel og additiver i drivstoffet, dette er produkter med vesentlig høyere innkjøpspris. I Norge er det fem prosent bioetanol i 40 prosent av Statoils 95 oktan bensin (Sjursøya), sju prosent biodiesel i all transportdiesel (unntak for kalde regioner vinterstid og anleggsdiesel) og additiver i alt, opplyser Statoil.

Slik forklarer Statoil 2 kr dyrere bensin

DN.no har ikke bare sammenlignet listepriser, men også sett på de reelle utsalgsprisene fra Statoils pumper i Norge og Sverige. Her er forskjellen enda større enn på listeprisen. Mens 95 oktan bensin koster rundt 13,96 kroner per liter i Norge nå, ligger samtidig prisen på 11,57 norske kroner i Sverige. Avgiftene kan bare forklare 85 øre av forskjellen på 2,39 kroner per liter ved pumpene.

Statoil mener forskjellene i pumpepris mellom Norge og Sverige kan forklares slik:

  • Kostnadsnivået i Sverige er generelt langt lavere, inkludert lønnsnivået, det gjelder også Statoil Sverige.
  • Man har betydelig enklere depotstruktur og høyere befolkningskonsentrasjoner i Sverige, dette gir langt billigere logistikk og transport enn i Norge. Hos oss kjennetegnes stasjonsnettverkene av mange og små stasjoner, og store transportavstander. Sverige har betydelig høyere volumomsetning både per terminal og per stasjon enn i Norge
  • Kortrabatter er langt mer utbredt i Norge enn i Sverige, vi må ta høyde for rabattene til hundretusener av kortkunder når vi setter listepris i Norge.
  • Det er sterk priskonkurranse både i Norge og Sverige, men priskrigene i Norge gir vesentlig større svingninger enn i Sverige. Listepris gir en indikasjon på pristopper, men ikke tilhørende prisbunner, disse varierer, og i Norge er det over tid større avvik mellom listepris og pumpepris enn i Sverige.

DN.nos beregninger viser at Statoil har et langt større prispåslag på både bensin og diesel i Norge, enn i Sverige:

  

Bensin Norge

 

Bensin Sverige

 

Diesel Norge

 

Diesel Sverige

 

14,48 kr

12,18 kr

13,47 kr

11,89 kr

Innkjøpspris Rotterdam

4,39 kr

4,39 kr

4,60 kr

4,60 kr

Avgifter

5,50 kr

4,82 kr

4,21kr

3,97 kr

Moms (25 %)

2,90 kr

2,44 kr

2,69 kr

2,38 kr

Bensinselskapets andel

1,69 kr

0,53 kr

1,96 kr

0,94 kr

Om DN.nos beregninger: Pr 29.07.11 kostet bensin rundt 4,38-4,40 kroner literen i Rotterdam. Dn.no har tatt utgangspunkt i en innkjøpspris på 4,39 kroner literen for bensin. Diesel er dyrere å produsere og koster 4,60 kroner literen i innkjøp i Rotterdam. Da dette er et internasjonalt marked, vil også svenskene kjøpe bensin og diesel til de samme prisene. Avgiftene er basert på opplysninger fra Norsk Petroleumsinstitutt.

Statoil Fuel & Retail har opplyst oss veiledende priser per fredag 29. juli. Statoil Fuel & Retail i Sverige har gitt oss tilsvarende listepriser. Den svenske prisen for blyfri 95 er 14,33 svenske kroner og 13,99 svenske kroner for diesel. I tabellen over har vi regnet om alle priser til norske kroner, basert på kurs 0,85 NOK/SEK. Bensinselskapenes andel inkluderer både stasjonseierens andel og skal dekke hans kostnader og fortjeneste, samt bensinselskapets utgifter til transport, markedsføring, lønninger etc samt fortjeneste.


Privatøkonomi
Populært