Årets beste europeiske fotoprodukter er kåret

Det er ca 20 fotokategorier i EISA-awards der det kåres en vinner.
Det er ca 20 fotokategorier i EISA-awards der det kåres en vinner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Se hvem som ble årets EISA-vinnere på foto.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år samles representanter for et femtitalls europeiske teknologipublikasjoner for å avgjøre hvilke av produktene de har testet det siste året som fortjener å fremheves som det beste i sin klasse. Det er ca 20 fotokategorier, og det kåres en vinner i hver klasse. I motsetning til TIPA-prisen krever EISA at produktene som nomineres faktisk eksisterer, og er testet av et visst minimumsantall av medlemspublikasjonene.

Se vinnerne av EISA-awards i TV- og videoklassen

Her er vinnerlisten for fotokategoriene for 2011-2012:

European Camera 2011-2012: Canon EOS 600D

I vår test konkluderte vår anmelder slik:Bildekvaliteten er meget høy, men skiller seg lite fra både forgjengeren, EOS 550D og hovedkonkurrenten, Nikon D5100. Her er konkurransen hard, og resultatene gir ikke grunnlag for å velge det ene kameraet framfor det andre, basert på bildekvalitet. Vi liker at bildekvaliteten er fullt på høyden med de dyrere modellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kameraet har alt du forventer av et kamera i denne klassen, men det tilbyr også funksjoner vi tidligere bare har sett i dyrere modeller. Det gjør det meget attraktivt. Samtidig er det få feil som ødelegger noe særlig. Du gjør ikke feil om du kjøper dette kameaet

Les vår test av Canon EOS 600D

European Advanced SLR Camera 2011-2012: Nikon D7000

I Akam-testen konkluderte vi slik:

D7000 er et imponerende stykke arbeid, og det ble raskt klart at dette ville være et kamera som kom til å få en velfortjent anbefaling fra oss. Selv Nikons egne folk ble overrasket over hvor velutstyrt D7000 ble da det endelig ble offisielt lansert, for dette spiser godt av markedet for Nikons andre modeller. Når kameraet i tillegg i en test leverer det det på forhånd har lovet, og vel så det, er det ikke annet å gjøre enn å bøye seg i støvet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med Nikon D7000 har Nikon bevist at de ennå kan, selv om det egentlig aldri var noen tvil om det. D7000 er, sine få småfeil til tross, noe av det beste vi har hatt den glede av å teste på svært lenge. Akam gratulerer hjertelig, og takker for bekjentskapet!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Nikon D7000

European Compact System Camera 2011-2012: Panasonic LUMIX DMC-G3

Her er hva vi sa om G3 da vi testet det:

Panasonic har utvilsomt gjort mye riktig med G3. Muligheter for kompakte, men ikke for kompakte kameraer er styrken til MFT-systemet og her har Pansonic funnet en bra balanse. Autofokushastigheten, bildekvaliteten er likte bra som på toppmodellen GH2 og overraskende få funksjoner er kuttet. Ergonomien og brukervennlighet er litt dårligere, men likevel rimelig bra og G3 er totalt sett Panasonics beste begynnermodell så langt.

Les vår test av Panasonic LUMIX DMC-G3

European Travel Compact Camera 2011-2012: Casio EXILIM EX-ZR100

Casio EXILIM EX-ZR100 vant vår samletest av kompaktkameraer, og det ganske så velfortjent. Her er dommen vår anmelder kom med dengang:

Casio har levert et kamera som fungerer, og det fungerer bra, og så vidt vi har kunnet avgjøre, fungerer det bra i så godt som alle sammenhenger. Det er helt suverent på høyhastighetsfoto og -video, men har så få store svakheter at det det blir lett å like.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testens vinner blir Casio ZR100. Dette er et svært velfungerende kamera med unike, nyttige funksjoner og uten ødeleggende svakheter. Det er ikke alltid viktigst å være best. Hvis man aldri er dårligst, blir sammenlagtresultatet vanligvis bra. Casio er best på mye og dårligst på lite. Det er godt å se at en av de mindre produsentene kan slå de store kjempene. Det lover godt for bransjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Casio EXILIM EX-ZR100

European Advanced Compact Camera 2011-2012: Fujifilm FinePix X100

Da Fujifilm X100 ble lansert, var det svært lovende men dessverre fullt av feil. Her er vår konklusjon fra dengang vi testet det:

Med X100 har Fujifilm gjort det meste riktig, men desverre ikke alt. Det som er bra er veldig, veldig bra, og det som er dårlig er veldig dårlig. Heldigvis er det meste som er dårlig software-basert og kan dermed fikses i en firmware-oppdatering som er så hardt tiltrengt at det går ut over redaksjonens nattesøvn på regelmessig basis. Dessverre, eller heldigvis, alt etter hvordan man ser det, er resten av kameraet så salig bra at de grove feilene som finnes virker enda grovere. Til en viss grad har vi likevel valgt å la tvilen komme tiltalte til gode, og gitt X100 karakter etter hva det kan vise seg å bli, og ikke hva det er. For dette er allerede en klassiker, og med litt flikking på firmwaren kan det bli legendarisk. Men da må Fujifilm først selv ta X100 seriøst. Når vi likevel velger å anbefale X100 skjer det med forbehold om at menysystemet forbedres på et senere tidspunkt. Skjer ikke det vil anbefalingen bli trukket uten videre dikkedarer!

Artikkelen fortsetter under annonsen

Anbefalingen ble ikke trukket, for en stund senere slapp Fujifilm en firmware-oppdatering som rette opp og fikset ikke mindre enn 22 problemer med kameraet. Det er ennå ikke alt som er som det skal, men kameraet har nå ikke flere feil enn et hvilket som helst annet kamera, og dets store fordeler veier dermed opp for de gjenværende problemene, og vel så det.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Fujifilm FinePix X100

European Professional Lens 2011-2012: Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM

Da vi testet dette objektivet konkluderte vi slik:

Byggekvaliteten er imidlertid det klare trekkplasteret ved dette objektivet, men samtidig også en direkte årsak til dets største problem. Det finnes kort og godt ingen andre telezoomer på markedet med så ekstrem byggekvalitet som dette, så om det er det absolutt viktigste for deg, finnes det ingen fullgode alternativer. En konsekvens av dette er imidlertid vekten, og objektivet er derfor mye tyngre enn andre med tilsvarende spesifikasjoner for øvrig. En annen konsekvens er nettopp prisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt tatt i betraktning ville vi nok for tilnærmet samme sum seriøst vurdert å heller kjøpe Canon EF 70-200mm f/4 L IS USM og en Canon Extender EF 1.4x III. Denne kombinasjonen koster bare en drøy tusenlapp mer, har en nesten like god bildestabilisator, og gir bedre lysstyrke på flere brennvidder, riktignok med litt mer plunder, siden man i noen av disse må ta av eller på telekonverteren. Optisk er dette objektivet og den nye telekonverteren svært bra, så vi tviler på om kvaliteten i praksis ville vært noe merkbart dårligere enn med Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM. Den maksimale telen ville blitt 280 mm med denne kombinasjonen, men forskjellen mellom dette og testobjektivets 300 mm er i praksis minimal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt i alt er det mange grunner til å kjøpe en Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM, men det finnes også mange alternativer, selvsagt avhengig av brukeren egne prioriteringer. I seg selv er imidlertid Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM et godt nok objektiv til at det som første objektiv i nyere tid får vårt anbefalelsesstempel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM

European Zoom Lens 2011-2012: Tamron AF 18-270mm F3.5-6.3 Di II VC PZD

Dette objektivet var Akams første optikktest på svært lenge, og dette mente vi om Tamrons ultrazoom-objektiv:

Desverre er det variabelt hvor skarpt det er, avhengig av brennvidde og blender, og på dette området spenner det fra OK til ganske dårlig. Når det er sagt så er ikke dette nødvendigvis noe stort problem. Skarphet er langt fra alt som er viktig i denne (foto-)verden, og det er ikke like viktig i alle sjangre eller typer fotografi. Med det i tankene vil vi ikke anbefale dette objektivet for portretter eller landskapsbilder, hvor detaljrikdommen i bildet ofte er viktig, men derimot til situasjonsbilder og lignende. I denne typen bilder er ofte motivet i bevegelse, og fleksibilitet i form av stort brennviddeomfang og god nærgrense er gjerne betydelig viktigere enn skarphet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet er dermed et objektiv som er noe av det mest fleksible som finnes, men som samtidig helt klart egner seg lite til enkelte oppgaver og bedre til andre. Det er for eksempel en fryd og en glede å bare vandre gatelangs med dette objektivet og skyte situasjonsbilder fra gatelivet. Man får med seg motiver og situasjoner som det med mange andre objektiver ville vært vanskelig eller nesten umulig å få "festet på film".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les vår test av Tamron AF 18-270mm F3.5-6.3 Di II VC PZD

Dette er de øvrige EISA-vinnerne i fotorelaterte kategorier:

European Compact Camera 2011-2012: Sony Cyber-shot DSC-HX9V

European All Weather Camera 2011-2012: Olympus TOUGH TG-810

European Social Media Camera 2011-2012: Samsung SH100

European Professional Camera 2011-2012: Pentax 645D

European Lens 2011-2012: Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM

European Compact System Lens 2011-2012: Samsung NX 20-50mm F3.5-5.6 ED i-Function

Artikkelen fortsetter under annonsen

European Printer 2011-2012: Epson Stylus Photo R3000

European Photo Software 2011-2012: Nik Software Silver Efex Pro 2

European Photo Accessory 2011-2012: Vanguard GH-100 Pistol Grip Ball Head

European Camcorder 2011-2012: Canon LEGRIA HF M41

European Family Camcorder 2011-2012: Sony Handycam HDR-PJ10E

European 3D-Camcorder 2011-2012: JVC Everio GS-TD1