Meny

Vil granske lavprisselskapene

GRANSKES: Lavprisselskapet Ryanair er et av selskapene EU-kommisjonen vil sjekke prispraksisen til. Foto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU-kommisjonen er lei «superlave» flypriser som viser seg å være langt høyere når bestillingen er fullført.

Gebyrer og avgifter skal være inkludert i den annonserte prisen, slår EUs transportkommissær Siim Kallas fast.

Nå vil EU-kommisjonen granske lavprisselskapenes prispolitikk, skriver The Guardian.

Slutt på «lurepriser»

Det skal bli slutt på svært lave priser som viser seg å ikke være så lave likevel når bestillingen har kommet til veis ende.

Dermed kommer flyselskaper som spanske Vueling, irske Ryanair, britiske easyJet og andre europeiske lavprisselskaper i EU-kommisjonens søkelys.

Tvilsom praksis

Problemet ligger i lavprisselskapenens praksis, hvor man annonserer superbillige billetter for å lokke kundene inn i bestillingssystemet på deres respektive hjemmesider på nett. Når man som kunde går i gang og velger flyreisen, dukker det deretter opp stadig nye gebyrer og avgifter på hvert trinn i bestillingsprosessen. Til slutt ender man opp med en pris som er betydelig høyere enn den opprinnelige billettprisen.

Les også: EU-land forbyr shortsalg av finansaksjer

EU-kommisjonens visepresident og transportkommissær Siim Kallas uttrykte allerede i juni misnøye med spesielt Ryanairs praksis: Her viste det seg at de annonserte prisene var totalt forskjellige fra endelig billettpris.

Mange forbrukerklager

Kallas er nå bekymret for den sterkt økende trenden med å annonsere lave priser som viser seg å få en mengde gebyrer på toppen til slutt, som for eksempel obligatoriske gebyrer og avgifter for betaling med kredittkort, online innsjekking, bagasje, skatter og flyplassavgifter.

Bakgrunnen for at EU-kommisjonen har bestemt seg for å granske dette er en rekke forbrukerklager.

Les også: Oppsving på Wall Street

En rapport ventes å være klar i høst og vil trolig bli fulgt av nye lover som vil tvinge lavprisflyselskapene til å annonsere reelle priser som gjør det mer oversiktlig for forbrukerne.

Les også:

Advarer mot Ryanair

Dette skapte lavprisfly-boomen

Privatøkonomi
Populært