Bankene kan blåse i Bankklagenemnda

«RØEGGEN-KORTET»: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland (t.v.) vil gi alle forbrukere samme mulighet som Ivar Petter Røeggen (t.h.) til «gratis» rettsak mot banker som nekter å følge klagenemndas avgjørelser. I midten Røeggens advokat John Christian Elden - betalt av Forbrukerrådet. Foto: Scanpix
«RØEGGEN-KORTET»: Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland (t.v.) vil gi alle forbrukere samme mulighet som Ivar Petter Røeggen (t.h.) til «gratis» rettsak mot banker som nekter å følge klagenemndas avgjørelser. I midten Røeggens advokat John Christian Elden - betalt av Forbrukerrådet. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bankene nekter å akseptere nederlag i Finansklagenemnda, og det koster dem ingenting. Forbrukerrådet vil gi kundene en rettighet som kan skremme banken hele veien til Høyesterett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Tapte saker

Av de 38 tapene norske banker/finansforetak gikk på i Bankklagenemnda i 2010, nektet fire å ta avgjørelsen til etterretning.
De fire var: DnB NOR, Acta Kapitalforvaltning, SpareBank 1 SR-Bank og BMW Financial Services Norge

Kilde: Finanklagenemndas årsrapport 2010.

Les mer om bank:

Bankgigant sier opp 30.000

Nye bankregler kan gi rentepåslag

EU-kommisjonen vil tvinge banker til å øke egenkapitalen

Åtte banker klarte ikke stresstesten

Vi fortsetter å låne mer

Svært få kunder vinner frem mot bankene i Finansklagenemnda (tidligere Bankklagenemnda). I mer enn 80 prosent får finansforetaket støtte for sitt syn, ifølge statsistikk for 2010.

Les også:

Små sjanser i Bankklagenemnda og

Disse bankene er ikke uovervinnelige i klagenemnda

Bare veiledende

Når kundene vinner frem i færre enn to av ti tilfeller, skulle man kanskje tro at det var noe bankene kunne leve med.

Men ikke alltid. I 10,5 prosent av tilfellene der kunden vant frem i nemda i 2010, nektet banken å ta avgjørelsen til følge.

Og det har bankene full anledning til i dag, ettersom Finansklagenemnda ikke er et rettslig organ, men bare en frivillig avtale om tvisteløsning inngått mellom Forbrukerrådet på ene siden og Finansnæringen på den andre. I denne avtalen heter det at avgjørelsene bare er veiledende, ikke bindende.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Av de 197 sakene som nemnda behandlet i 2010, fikk kunden medhold i 38. Men i fire av disse 38, gav bankene beskjed om at de ikke aksepterte avgjørelsen (se faktaramme).

Bankkunde fikk støtte

Skal kunden få gjennomslag for sitt syn må han eller hun dermed rykke tilbake til start, og sende inn klage til de offisielle organene vi har, enten Forbrukertvistutvalget eller vanlig sivil rettsak. Ikke bare har kunden da ventet i lang tid på behandling i nemnda, men må selv ta risikoen for saksomkostningene i rettsvesenet, tross seieren i nemnda.

Den mest kjente saken der dette har skjedd, er saken mellom DnB Nor og kunden Ivar Petter Røeggen, som tapte 250.000 kroner på et råttent spareprodukt. Da han etter en drøyt to år lang kamp endelig vant frem i Banklagenemnda i 2009, nektet banken å akseptere nederlaget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet stilte da opp og utstyrte Røeggen med en av landets mest profilerte advokater og løfte om å dekke alle saksomkostninger i retten. Etter seier i tingretten er saken anket til lagmannsretten, der den kommer opp i slutten av august.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Røeggen-anken for lagmannsretten i august

Vil gi Røeggen-kortet til alle

Nå vil Forbrukerrådet gi alle forbrukere samme muligheter som Ivar Petter Røeggen til å kostnadsfritt kjøre en sak i rettsapparatet.

Les også: "Den lille mann" får stjerneadvokat

Eneste forskjell er at det nå må bli finansforetaket, ikke Forbrukerrådet, som tar regningen i retten, dersom banken nekter å akseptere et nederlag i nemnda.

- Det ville være et svært viktig ris bak speilet for bankene, sier direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, til DN.no.

Myndighetene har sendt ut på høring flere forslag til endring av lovverket og hvordan klagenemndene er organisert. Forbrukerrådet støtter i utgangspunktet et av forslagene som blant annet går ut på at forbrukeren gis «fri rettshjelp» i første runde i retten dersom han først har vunnet i Finansklagenemnda.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Veldig ubalanse

Men det bør ikke stanse der, mener Flesland.

- Derfor går vi i Forbrukerrådet faktisk enda lenger. Vi mener at reglene bør endres slik at når forbrukeren vinner og banken velger å anke i retten, så må de betale også neste runde - om det så går hele veien til Høyesterett.

Hun synes det er et skrikende misforhold i makten som finansforetakene i dag har, sammenlignet med forbrukerens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Bankene er den store, profesjonelle parten med helt andre finansielle muskler enn den lille forbrukeren. Det er i det hele tatt en veldig ubalanse både når det gjelder kompetanse og økonomi, sier Flesland.

- Ser ikke behovet

Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO), støtter ikke forslagene om å pålegge banker som ikke følger nemndas avgjørelser å dekke saksomkostningene i rettsapparatet. Begrunnelsen: Det er så få saker dette gjelder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Etterlevelsen har hele tiden vært høy i Bankklagenemnda. Det er bare snakk om en 4-6 saker i året der bankene ikke følger nemnda. Vi ser derfor på dette som en vel fungerende klageordning slik den er i dag, sier Leif Osland, kommunikasjonsdirektør i FNO.

- Men da hadde det vel ikke kostet bankene mye å ta regningen for behandling i rettsapparatet for de få?

- Nei, men etter en samlet vurdering har vi kommet frem til at vi ønsker å beholde ordningen slik den er i dag, siden den fungerer godt, sier Osland.

Paradoksalt nok er det forskjellige regler i Finansklagenemnda etter hvilket type finansselskap du klager på. Mens banker kan nekte å følge nemndas avgjørelser uten at det nødvendigvis koster dem noe, har forsikringsselskaper forpliktet seg til å dekke regningen for første runde i rettsapparatet i slike tilfeller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Historiske årsaker

FNO-direktør Osland opplyser at forskjellen mellom nemndenes regler, har historiske årsaker. I 2002-2006 nektet forsikringsselskapene å følge nemndenes avgjørelser i hele 30-35 prosent av tilfellene der konklusjonen gikk i deres disfavør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Forsikringsselskapene gikk derfor i 2006 frivillig med på en ny ordning fordi etterlevelsen av nemndas vedtak var veldig lav. Forbrukerrådet hadde dessuten på den tiden innført en omstridt svarteliste, som de da tok bort, forteller Osland.

Ifølge FNO er det ingen planer om å endre avtalen mellom Forbrukerrådet og forsikringsselskapene, men altså heller ingen planer om å innføre samme regler for bankene.

Håper på regelendring

I Forbrukerrådet er de selvsagt fornøyd med avtalen de fikk i stand med forsikringsselskapene i 2006, men desto mer skuffet over at de ikke klarer å få bankene med på det samme.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kan jo se ut som om bankene ikke har til hensikt å følge vedtakene. Derfor blir det veldig viktig å få dette inn i det nye regelverket som departementet nå har sendt ut på høring. Argumentet fra FNO om at dette er unødvendig fordi det gjelder så få saker, er snarere et argument for en slik ordning, sier Randi Flesland.

Hun understreker at Forbrukerrådet støtter bankenes rett til å kreve enkelte saker av prinsipiell betydning prøvd for retten. Men altså: Da må det være banken som tar regningen for den prosessen, mener Flesland.

Les også: Slik klager du

Også forsikringsselskapene nekter

Selv om forsikringsselskapene frivillig har gått med på å dekke saksomkostninger i rettsvesenet i saker der de nekter å følge nemndas avgjørelse i kundens favør, så nekter de nesten like ofte som bankene.

I 2010 ble det behandlet 453 saker i Finansklagenmenda Forsikring, der 205 (45 prosent) av avgjørelsene gikk i favør av forbrukeren. I 16 tilfeller (7,8 prosent) nektet selskapet å akseptere nederlaget. Forsikringsselskapene som er medlem av FNO skiller seg markert fra de som ikke er medlem. FNO-selskapene fikk for det første medhold i langt flere saker i nemnda, 62 prosent mot 32 prosent for ikke-medlemmene. FNO-selskapene nektet også oftere å akseptere nederlaget, 9,1 prosent. Ikke-medlemmer nektet bare i 5,4 prosent.

Det selskapet som ble felt oftest i klagenemnda er Protector Forsikring ASA, som tapte 42 av de 72 klagesakene mot dem. De aksepterte imidlertid alle nederlagene.

Forsikringsselskapene som nektet å akseptere avgjørelser i klagenemnda i 2010:
Forsikringsselskap (medlem av FNO)Antall saker i klagenemndaMedhold for forbrukerenNektet å akseptere
Gjensidige Forsikring71223
IF Skadeforsikring37121
ACE European Group Limited1961
Codan Forsikring1151
Storebrand Livsforsikring AS1021
Terra Skadeforsikring AS1051
Vital Forsikring ASA541
NEMI Forsikring ASA421
Norsk Legemiddelforsikring411
Terra Personforsikring AS111
Forsikringsselskap (ikke FNO-medlem)Antall saker i klagenemndaMedhold for forbrukerenNektet å akseptere
AmTrust International Underwrites51382
Chartis Europe S.A. (Tidligere AIG)21151
Norske Sjø AS221