- Mobilprisene i Norge skal opp

ENIGE: Idar Vollvik i Ludo støtter Carnegie-analytiker Espen Torgersen i synet på norske mobilpriser. De har falt mye, men nå skal de opp. Foto: Scanpix
ENIGE: Idar Vollvik i Ludo støtter Carnegie-analytiker Espen Torgersen i synet på norske mobilpriser. De har falt mye, men nå skal de opp. Foto: Scanpix

Norske kunder har til tider kunnet ringe helt gratis, og alle priser har vært under press. Men nå kan prisfesten være over.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En million kunder i Norge er fasiten hvis Tele2 klarer å gjennomføre oppkjøpsplanene det svenske teleselskapet i dag offentliggjorde.

Network Norway er i ferd med å bli kjøpt av sin partner og argeste rival. De to selskapene har de siste årene ligget i en beinhard priskrig som har gitt dem solide kundemasser. Men samtidig har det vært dårlig med inntjeningen.

Les også: Tele2 Kjøper Network Norway - får halv million kunder

Prisene skal opp!

Norske forbrukere har blitt vant til stadig billigere teletjenester, og en del kunder har kunnet ringe helt gratis, så lenge forbruket er begrenset. Så tøff har knkurransen vært om å toppe listene til Telepriser.no.

Nå spår både teleanalytiker Espen Torgersen at prisene på mobil skal opp igjen – og det skal vi i tillegg være glade for.

- Jeg tror prisene på sikt skal opp - og er kanskje en av de få som mener det, sier Torgersen.

Får støtte

Helt alene er han ikke – han får støtte av mobil-gründer og lavprisaktør Idar Vollvik, som leder Ludo Mobil.

- De lå i luften at det skulle bli en sammenslåing som denne, og det ligger i luften at det sakte, men sikkert blir en del prisøkninger, sier Vollvik, som har en del erfaring å vise til.

- Jeg har holdt på i 22-23 år nå – jeg er nesten en dinosaur, sier han.

Skralle tider i lavprisland

Grunnen er enkel – Tele2 og Network Norway tjener ikke nok penger på dagens prisnivå. Tele2s driftsresultat (ebitda) i Norge falt hele 95 prosent i forrige kvartal, fra allerede lave nivåer.

Frem mot 2013 vil utfordrerne dessuten tape en fordel verdt flere hundre millioner årlig knytte til termineringspriser. I dag tjener de nemlig store penger på at de får lov å kreve høyere pris når folk ringer deres kunder enn Telenor og Netcom, men denne fordelen vil forsvinne i midten av 2013.

- Endringen kommer og det sier seg selv at når innkjøpsprisen på melk går opp til meieriene så merker vi det i butikken også, sier Vollvik.

- Netcom var mer aggressive

Torgersen påpeker at også Netcom var mer prisaggressive for å få flere kunder for noen år siden, i forkant av at de mistet sine fordelaktige priser i forhold til Telenor.

Dette er imidlertid ikke den eneste grunnen, mener Torgersen og Vollvik. Hovedpoenget er at teleselskaper ikke investerer i Norge bare for å gi oss billig telefoni.

- Skal vi ha tre nettaktører og god og sunn konkurranse må vi kanskje være inneforstått med at prisene skal litt opp. Lønnsomheten i det tredje nettet er avhengig av økte priser, og de må tjene gode penger for å skape en aktør som kan være her i mange år, sier Torgersen.

Telenor er ikke glade for fordelen Tele2 og Network Norway har, les mer her: -Som å bygge et hus andre har nøkkelen til

Feil selvbilde

Torgersen mener vi i Norge til tider tror vi er en mer attraktivt marked enn vi virkelig er.

- Det som er litt tidvis humoristisk er at vi glemmer at vi er fem millioner i et land med store arealer og spredt befolkning, sier han.

Han påpeker at mobilbransjen ikke akkurat har stått i kø for å bygge i Norge. Siden 3G-lisensene ble delt ut i 2001 har det konstant vært minst én som har ligget ubenyttet, og kun én aktør la inn bud ved forrige auksjon.

Torgersen mener det ikke er så lett å få det norske markedet til å fungere sammen med stadig lavere priser, samtidig som vi skal ha de beste tjenestene.

- Det er mulig prisene må en tanke opp- og det er ikke negativt så lenge tjenestetilbudet er av ypperste kvalitet, sier han.

For stor prisforskjell

Vollvik mener prisgapet mellom Telenor og Netcom og lavprisaktører som Ludo, Onecall og Tele2 har blitt for stort.

– Lavprisaktørene er så mye billigere enn Netcom og Telenor at det er rom for å sette opp prisen og fremdeles være adskillig billigere. Prisene må opp fordi det er investert voldsomt mye penger i kundemasse som på et eller annet tidspunkt må lønne seg, sier Vollvik.

Torgersen tror vel og merke ikke at sammenslåingen av Network Norway og Tele2 i seg selv vil føre til prisoppgang, men at det snarere er nødvednig uansett. Han mener derimot at slutten på asymetriske termineringspriser kan føre til en prisoppgang.

- Med tre flinke operatører i det norske markedet tror jeg alle er interessert i å tjene gode penger – og lønnsomheten i Tele2 må opp, sier han.

Skjer ikke over natten

Vollvik tror ikke på noen voldsom prisoppgang over natten, men noe må skje.

- Sammenlignet med andre EU-land er vi et blant de mest prisgunstige. Hvis det bare fokuseres på pris blir det ikke rom for å utvikle nye tjenester, sier han.

Les også:

Tele2 Kjøper Network Norway - får halv million kunder

- Som å bygge et hus andre har nøkkelen til

Fritt fall for Nokia-mobiler

Personvernpolicy