DnB Nor bryter loven med helkunde-konsept

- IKKE ENIGE: Selv om DnB Nor ikke er enige i alt som kommer frem i brevet fra Finanstilsynet, tar de det som står der til etterretning. Foto: Scanpix
- IKKE ENIGE: Selv om DnB Nor ikke er enige i alt som kommer frem i brevet fra Finanstilsynet, tar de det som står der til etterretning. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Finanstilsynet pålegger banken å endre markedsføringen og salget av produktpakker. - Men kunderne vil ikke miste rabatten på boligrenten, lover DnB Nor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finanstilsynet har vurdert DnB Nors markedsføring og salg av såkalte produktpakker.

Tilsynet fastslår at DnB Nors helkundekonsept er i strid med forbudet mot produktpakker i finansieringsvirksomhetsloven og forskriften om produktpakker når det gjelder kryssalg av verdipapirfonds- og forsikringsprodukter fra ulike selskap i konsernet.

Helkundekonsept

For å regnes som helkunde i DnB Nor må kunden ha et aktivt kundeforhold inkludert nettbank, brukskonto, debet- og kredittkort. Kunder som ikke kvalifiserer til kredittkort, defineres likevel som helkunde dersom de øvrige vilkårene oppfylles. Videre har helkunder en fast spareavtale, eventuelt et visst innestående sparebeløp, og har bolig-, person eller bilforsikring i banken.

Les også: Norge er dollarmillionærenes land

- DnB Nors helkundekonsept krever at kunden for å få boliglån, blant annet må ha lønnskonto i banken. Dette er tjenester hvor det etter Finanstilsynets vurdering til en viss grad kan anses å foreligge en tilknytning mellom tjenestene. Finanstilsynet kan imidlertid ikke se at et helkundekonsept som forutsetter at kunden må ha verdipapirfond og forsikringstjenester i samme konsern, kan begrunnes i at tjenestene er tilknyttet hverandre, skriver konstituert direktør i Finanstilsynet Emil Steffensen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frist til 15. august

Gitt at rabatten på 0,3 prosentpoeng som DnB Nor tilbyr sine helkunder på renten på boliglån er et særlig gunstig vilkår, er produktpakken lovlig etter forskriftene, dersom det samlede tilbud av flere tjenester kan begrunnes med kostnadsbesparelser, ifølge Tilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men Finanstilsynet mener at DnB Nor verken i tilstrekkelig grad har dokumentert kostnadsbesparelser knyttet til kryssalg av produkter fra ulike selskap i konsernet eller sannsynliggjort at det er sammenheng mellom de påberopte kostnadsbesparelsene og rabatten som gis til kunden i form av lavere rente på boliglån.

Les også: - Boligen gjør deg aldri mer rik

Finanstilsynet forutsetter at DnB Nor innretter bankens helkundekonsept i samsvar med regelverket innen den 15. august 2011, og ber om en redegjørelse for endringene innen samme dato.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Beslutningen er prinsipiell og vil også omfatte alle andre aktører som har tilsvarende praksis som DnB Nor, sier Steffensen.

- Er ikke helt enige

- Vi har nettopp fått dette brevet, og må bare erkjenne at Tilsynet mener deler av tilbudet er i strid med reglene. Det tar vi til etterretning, selv om vi ikke er helt enige, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DnB Nor til DN.no.

Han sier de nå vil bruke sommeren å justere disse produktene, slik at det ikke er tvil om at de er godt innenfor regelverket.

Ifølge Midteide er de aller fleste av DnB Nors kunder programkunder.

- Er det noen fare for at kundene mister rabatten på boliglånsrenten?

- Neida. Det som er viktig for oss er at de som bruker oss i bredden skal få de beste prisene. Det prinsippet kommer vil til å prøve å beholde, slik de fleste banker og alle andre bransjer gjør, sier Midteide.

Les mer om privatøkonomi:

- Ingen tegn til boligboble

Rører ikke renten

Les flere nyheter her