Systemene på Ahus fungerer igjen

Data og telenettverk ute av funksjon: Pasienter som normalt ville blitt innlagt på Akerhus universitetssykehus, blir i stedet tatt hånd om av andre sykehus i nærheten (Foto: Scanpix).
Data og telenettverk ute av funksjon: Pasienter som normalt ville blitt innlagt på Akerhus universitetssykehus, blir i stedet tatt hånd om av andre sykehus i nærheten (Foto: Scanpix).

Datasystemene ved Akershus universitetssykehus fungerer igjen fra klokka 13 søndag. Sykehuset er åpent for ordinær drift.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Katastrofeberedskapen som ble innført da systemene sviktet lørdag kveld, er dermed avblåst.

– Våre nødrutiner har fungert meget godt, og alle våre ansatte har gjort en kjempeinnsats for å få oss gjennom denne utfordringen, sier Pål Wiik, direktør for kirurgisk divisjon og katastrofeleder ved Akershus universitetssykehus (Ahus).

Testet

Kommunikasjonsdirektør Geir Boye Lindhjem ved sykehuset sier til NTB at de ennå ikke kan konkludere med hva som var årsaken til datasammenbruddet.

– Vi har kjørt mange tester i hele formiddag, og satte systemet i gang igjen da disse viste seg å være vellykket. Nå får vi sette oss ned og finne ut av årsaken, sier Lindhjem. Sykehusets IT-avdeling hadde assistanse fra både Sykehuspartner og Telenor for å drive med feilrettingen.

Forlanger full rapport

Helseminister Anne-Grete Strøm-Erichsen (Ap) forlanger full rapport om hva som var årsaken til telefon- og dataproblemene ved Ahus i helgen.

– Det er selvsagt svært alvorlig når datasystemet forhindrer inntak av nye pasienter. Men kriseberedskapen ser ut til å ha fungert, og andre sykehus har stått klare til å ta imot pasienter, sier Strøm-Erichsen til NTB.

– Jeg er veldig glad for at hendelsen ikke ser ut til å ha gått ut over pasientsikkerheten, fortsetter hun.

Helseministeren har ikke fått noen forklaring på hva som var årsaken til at telefon- og datasystemet sviktet, men understreker at både sykehuset selv og Helsetilsynet undersøker saken.

– De ansatte ved Ahus og andre sykehus i området har stått på for å løse og avhjelpe situasjonen, og de fortjener honnør, sier hun.

Telefon og data

Både telefon og datanett var ute av funksjon fra lørdag kveld. Telefonkommunikasjonen ble berørt fordi det moderne sykehuset bruker IP-telefoni som går over datanettet.

Sykehuset kunne i denne perioden ikke ta imot nye pasienter. Pasienter som normalt ville blitt lagt inn ved Ahus, ble i stedet tatt hånd om av andre sykehus i nærheten. I første rekke var det Oslo universitetssykehus, Lovisenberg og Diakonhjemmet som måtte avlaste Ahus.

Ahus tar vanligvis imot mellom 70 og 120 alvorlig syke pasienter hvert døgn.

– Overrasket

Fylkeslege Petter Schou er overrasket over situasjonen som oppsto på Ahus lørdag.

– Man forventer ikke at hele datasystemer bryter sammen på denne måten i 2011. Det er ganske alvorlig at Norges desidert største sykehus blir lammet på denne måten i over 14 timer, mener Schou.

Hvis situasjonen hadde fortsatt særlig lenger, tror Schou at det ville utartet til en ytterst alvorlig situasjon som ville ha rammet hele hovedstadsområdet.

– Vi kommer til å be om en rapport fra sykehuset etter hvert, sier fylkeslegen. (©NTB)

Les flere nyheter fra ABC Nyheter

Personvernpolicy