Skjerper kravene til bankene

DRIFTSPROBLEMER: Mange fikk blant annet problemer med å logge seg inn i nettbanken i påsken. Foto: Scanpix
DRIFTSPROBLEMER: Mange fikk blant annet problemer med å logge seg inn i nettbanken i påsken. Foto: Scanpix

Finanstilsynet krever at bankene og deres leverandører av IKT-tjenester sørger for at betalingssystemene fungerer som de skal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I påsken førte datatekniske problemer til at kunder over hele landet ikke kunne bruke minibank, nettbank og enkelte betalingsterminaler.

En del kunder opplevde også at kontoen ble belastet flere ganger for samme beløp og i noen tilfeller ble tømt.

- Betydelig ansvar

– Betalingssystemene er en vesentlig del av et velfungerende finansmarked, og det hviler et betydelig ansvar både på bankene og deres leverandører av IKT-tjenester for at betalingssystemene fungerer slik de skal, sier konstituert finanstilsynsdirektør Emil R. Steffensen.

Tiltak

I et brev til bankene og deres leverandører EDB ErgoGroup og Nets Norway krever Finanstilsynet en rekke tiltak.

Tilsynet pålegger blant annet bankene å kartlegge og vurdere kritiske komponenter i den IKT-baserte infrastrukturen.

Bankene må også sørge for at det etableres en samordnet beredskap for krisehåndtering mellom banker og leverandører.

Les mer:

Nettbankene tilbake i drift

Taper 50 millioner på minibank-kaos

Finanstilsynet med skarp kritikk av nettbankfeil

Personvernpolicy