Meny

Skandiabanken lover bot og bedring etter nettkrasj

Foto: Skjermdump

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Vårt omdømme avhenger av hvordan vi leverer de neste månedene, sier informasjonssjefen.

På tirsdag skjedde det igjen. Skandiabanken, Norges første rene nettbank, var utilgjengelig på nett. Kundene fikk ikke logget seg inn gjennom nettet, på sms eller via mobilapplikasjoner. En rekke kunder luftet sin frustrasjon på Facebook og i andre sosiale medier. Ekstra ille ble det av at kundene opplevde mange av de samme problemene under en uke tidligere.

Les også: Skandiabanken nede

Ved begge tilfellene har banken karakterisert det hele som nettverksproblemer. I påsken var Skandiabankens kunder, som mange andre norske bankkunder, rammet av problemer i infrastrukturen hos leverandøren EDB Ergogroup.

Informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken forsikrer overfor Dagensit.no at den siste ukens problemer ikke kan lastes EDB Ergogroup.

Frikjenner EDB Ergogroup

- Dette skyldes ikke EDB Ergogroup. Baksystemene våre fungerte helt greit. Leveransene av datasystemene som drifter nettsiden skjer fra Sverige, så det er ikke snakk om en norsk leverandør, forklarer han.

Problemet 10. mai og i forrige uke skyldes et kommunikasjonsproblem for datatrafikken fra Skandiabankens systemer og ut til kundene, forklarer Anderson. Normalt skal trafikken rutes over på et backup-system når det er problemer med på systemet ut til kundene. I de to siste tilfellene slo ikke disse switchene inn.

Les også: Nok en nettbank-krasj

- Problemene er knyttet til disse switchene, forklarer han og innrømmer at det er snakk om en følgefeil.

- Normalt vil en sånn feil kunne gi noen forstyrrelser frem til man blir overført til en «nødløsning», utdyper han.

Selv om feilen er lokalisert, tør ikke Anderson med sikkerhet si hva som utløste feilen.

- Vi holder på å gjennomgå hele hendelsesforløpet, analysere årsak og se på hvordan vi har håndtert dette.

Kan hjelpe på telefon

Informasjonssjefen forsøker å finne trøst i at kundenes kort fungerte helt normalt.

- Det er ofte det mest kritiske. At du får kjøpt mat og det du trenger. Vanlig regningsbetaling og autogiro gikk også som normalt. Fra vårt og kundenes perspektiv var det bra.

Skandiabanken forsikrer at så sant deres interne systemer fungerer når slike kriser oppstår, kan kundene ta telefonisk kontakt for å få ordnet overføringer av penger og regningsbetaling.

- Kundene er helt uskyldig i det som skjer. Når det er nettilgangen som er problemet, så kan vi hjelpe.

Skandiabanken har som krav at nettbanken skal være oppe minst 99,8 prosent av tiden.

- For oss er det helt avgjørende at vi levere stabile tjenester og er oppe hele tiden. Det er forutsetningen. Det er ingen salderingspost på budsjettet, sier han og forklarer at Skandiabanken nettopp derfor det siste halvannet året har gått gjennom alle systemene for å oppgradere og stabilisere dem.

- Dette arbeidet har gått helt problemfritt.

Kan skyldes oppgradering

- Kan dette arbeidet og endringen som har vært utført være årsaken til de siste problemene?

- Det er et godt spørsmål, og svaret er at det vet vi ikke helt ennå, sier Anderson og legger til at det har vært avdekket noen svakheter i koblingspunktene mellom banksystemene og nettrafikken ut mot brukerne.

- Det er nå løst. Det betyr at sjansen for at det skjer en feil der igjen vil være minimal. Vi håper at vi fremover kan leverer stabile tjenester.

Han avviser at problemene skyldes datainnbrudd eller at noen hackere har oversvømt banken med anrop, et såkalt DOS-angrep (Denial Of Service).

Kunder som mener de har blitt økonomisk skadelidende av den siste tidens ustabilitet i Skandiabanken, oppfordres til å ta kontakt.

Opptatt av omdømme

- Vi har oppfordret kundene positivt til å sende epost til banken hvis man mener man er blitt økonomisk skadelidende og vi lover å behandle alle saker individuelt. Vi mener det er bra å få klagene direkte til oss.

Skandiabanken er opptatt av at nettbankproblemene ikke vedvarer. Det kan gjøre utslag i omdømme for nettbanken som er kjent for sine svært lojale kunder.

- Nedetidene er ting jeg tror kan skade omdømmet på kort sikt. Hvorvidt det ha en betydning på lengre sikt kommer an på hvordan vi leverer fremover. Det blir de neste månedene som avgjør. Du kan ikke ha for mange hendelser som dette her før det får en negativ innvirkning.

Les også:

Vil selge Oslos oljefond

«Ukjent» familie kan få gigantgevinst

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært