Norsk diesel dyrest i Europa

DYREST: Med 14 kroner er dieselen dyrest i Norge. Illustrasjonsfoto: Colourbox
DYREST: Med 14 kroner er dieselen dyrest i Norge. Illustrasjonsfoto: Colourbox Foto: Colourbox.com
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norge har den dyreste dieselprisen i hele Europa. Det høye prisnivået rammer både transportnæringen og landbruket, mener bransjen selv.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

13. april kostet dieselen i gjennomsnitt 14 kroner literen her til lands. Prisen er den høyeste som er registrert i statistikken fra Statoil, som går tilbake til desember 2008, skriver Nationen.

Til sammenligning lå prisen i april 2009 på rundt 10 kroner.

Dermed har dieselprisen økt med over 15 prosent på et år.

Europas dyreste diesel

Ikke bare er prisene høye etter en norsk målestokk. Ifølge Norges Lastebileierforbund er den norske dieselprisen også blant de høyeste i hele Europa.

Uten avgifter lå prisen på 11,2 kroner i forrige uke.

Bare Tyskland har et høyere kostnadsnivå på drivstoff enn Norge, med en listepris på 11,5, omregnet til norske kroner.

Følgene er at mange transportbedrifter har problemer med å holde tritt, ifølge Norges Lastebileier-Forbund.

– Når diesel utgjør rundt 30 prosent av kostnadene til transportørene, sier det seg selv at dette er dramatisk, sier Ivar Goderstad, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener prisøkningen ikke bare medfører at transportørene blir rammet, men også sluttbrukerne.

– De som for alvor påvirkes av prisveksten er primær- og sekundærnæringene som allerede har store problemer etter finanskrisen, sier Goderstad.

Harry Nilsen er ansatt i Sørum Transport, en av Norges ledende bulktransportører.

Han mener at det er bøndene som må ta regningene til syvende og sist.

– Vi er tungt inne på landbrukssiden. Når prisene stiger, betyr det særlig økte kostnader for landbruket, sier Harry Nilsen i Sørum Transport.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Store forskjeller

Nilsen sier at frafallet i miljøet foreløpig er begrenset, men legger til at det over tid vil være vanskelig å leve med dagens kostnadsnivå.

– Det er flere som sliter. Problemet er å få kompensert for de høye kostnadene. Spesielt på oppdrag for det offentlige, der det finnes lite handlingsrom, sier han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nationen har tidligere skrevet om de store prisforskjellene mellom ulike regioner i Norge.

Mens diesel i 2008 kostet 10,88 i Aust-Agder, var prisen på hele 13,33 kroner i Finnmark.

I tillegg viser en rapport fra Konkurransetilsynet fra desember 2010 at mindre tettbebygde strøk gjennomgående har et høyere prisnivå enn bynære områder.

Harry Nilsen i Sørum Transport er overbevist om prisforskjellene fortsatt finnes, noe som i så fall kan tyde på at dieselprisene enkelte steder kan være ennå høyere enn den rekordhøye listeprisen.

– Det finnes steder i Norge hvor mer enn 30 prosent av kostnadsnivået går med til drivstoff, sier Nilsen.

Ønsker fraktutjevning

Administrerende direktør Jan Carho i Bensinforhandlernes Bransjeforening mener prisforskjellene i Norge vil fortsette å vokse.

– Det er full pris for drivstoffet i distriktene fordi vi har lite automatanlegg, sier Carho.

Han mener en utbedret frakt-utjevning er eneste utvei for å få bukt med økende prisforskjeller.

– Det er en kjensgjerning at veldig mange ønsker seg fraktutjevning. Men vi må også få bukt med den styrte priskrigen som dominerer markedet til enhver tid, mener Carho.