Den franske middelvei
Linjelekker, komfortabel og aggressivt priset. Dette er Peugeot på sitt beste.
Å ikke ta kundene på alvor ble en kostbar affære for Peugeot, da de med 407 eksperimenterte seg bort fra god plass.
Nå er 508 på plass som Peugeots til nå klart beste og mest spennende familiebil. Med en lengde på 4,81 meter som stasjonsvogn matcher den konkurrentene fullt ut, komfortmessig inntar den plassen blant de beste, og med fem års garanti synker risikoen som eier betraktelig.
Klarer ikke Peugeot med 508 å løfte merket på Norsk Kundebarometers måling av kundetilfredshet fra 64. plass (41 i 2010), er det i hvert fall ikke bilens skyld!
Hva snakker vi om?
Klassisk og stilig stasjonsvogn (SW) med sportslig preg som bryter fullstendig med forgjenger 407. Igjen vektlegges plass i baksetet og lastekapasitet bakerst (560 til 1600 liter). Sedanmodellen tror vi ikke blir noen storselger i Norge – til det er stasjonsvogna altfor bra.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHvordan er den å kjøre?
Standardutgaven kjører bra nok den, men det er ingen tvil om at GT- varianten med mer påkostet forstilling (for å kompensere for mer motorvekt) og klassisk hydraulisk styreservo uten elektrisk hjelp både gir mer presis styring og langt større kjøreopplevelse.
Vi snakker nesten om to forskjellige verdener, og la oss gjette at den avanserte forstillingen snart kommer i flere av variantene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHva er under panseret?
Dieselmotorprogrammet omfatter fire varianter (112/140/163/204 hk), mens 508 tilbys med to bensinmotorer (120/156 hk) i Norge.
Basismotoren på 112 diesel hk er identisk med den som en rekke av konkurrentene bruker, eksempelvis Ford i Mondeo og Volvo, i flere av sine store biler.
112 hk/270 Nm i en såpass stor bil som Peugeot 508 ble for et par år siden regnet som veikt og køskapende, men små dieselmotorer er gjort både stuerent og attraktivt av norsk avgiftspolitikk.
Artikkelen fortsetter under annonsenFra 2012 leveres 508 som hybrid med firehjulstrekk. Bilen har en 204 hk dieselmotor og en elmotor som trekker bakhjulene. Forbruket oppgis til 99 gram CO2/km.
Hva gjør den spesiell?
Utstyrspakkene er ikke bare omfattende, men forholdsvis gunstig priset. Her finner du omtrent alt hva konkurrentene har å tilby, inkludert headupdisplay, noe som er helt uvanlig i denne klassen. Dessuten er komforten i 508 upåklagelig.
Men husk at 508 først og fremst er en ganske vanlig bil som Peugeot har tenkt å selge så mange de kan av.
Svakheter?
«Automatgir»-løsningen på de rimeligste variantene er av den billige typen med automatisk clutch. Men girløsningen napper og er langt fra like sømløs som VWs langt dyrere og mer avanserte DSG-variant.
At Peugeot ikke kan levere 140 hk diesel i kombinasjon med automatgir overrasker. Her går merket glipp av mange kunder.
Artikkelen fortsetter under annonsenPeugeot 508 får helt sikkert fem stjerner i EuroNCAPS kollisjonstestprogram.
Hvem passer den for?
Liker du deg i Paris så vil du like denne bilen. Dens store pluss ligger i ikke å være like fransk som vi gjerne innbiller oss at franske biler er.
Hva koster den?
Peugeots forholdsvis svake posisjon i klassen tvinger gjennom aggressiv prising for å oppnå store volum:
1,6 HDI (112 hk) sedan: fra 276.900 kroner
1,6 HDI (112 hk) stasjonsvogn: fra 286.900 kroner
Stasjonsvogna med dieselmotorene 112/140 hk vil stå for det alt vesentlige av 508-salget i Norge. Importøren tror også mange kommer til å velge automatisk clutch (EMG) framfor manuelt gir.
Konkurrenter?
Alle de store bilene som Toyota Avensis, VW Passat, Ford Mondeo, Mazda 6, Skoda Superb, Opel Insignia, Honda Accord og Citroën C5 for å ha nevnt de viktigste.