Meny

Lekkasjen fra havaristen stanset

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Oljelekkasjen fra det havarerte skipet Godafoss er stanset.

Det havarerte konteinerskipet Godafoss ble tidligere fredag nødlosset etter at det hadde begynt å lekke olje fra havaristen.

To påslag registrert

- Det er registrert to mindre påslag på land – ved Akerøya og ved Vikertangen. Disse påslagene er imidlertid av en slik størrelse at de ikke er aksjonerbare. Det er derfor ikke behov for noen akutt opprydning i strandsonen, skriver Østfold Interkommunale Utvalg mot Akutt forurensning Østfold (IUA) i en pressemelding fredag klokken 16.30.

Les også: Kontainerskip på grunn på Hvaler

- Det er bekreftet en oljestripe på cirka én kilometer fra havaristedet og nordvestover. Et kystvaktfartøy ligger i enden av denne stripen og forsøker å fange opp oljen.

Det islandske konteinerskipet grunnstøtte torsdag kveld ved Kvernskjær. Det er så langt ikke kjent hvor mye olje som har lekket ut.

Oljeforurensningen er mye mindre enn først fryktet, melder Kystverket fredag ettermiddag.

Dette er basert på observasjoner fra land, sjø og fly.

Mindre forurensing enn fryktet

– Det ser ut til at det er mye mindre oljeforurensning enn først fryktet. Det er små mengder olje å se på sjø, og det er kun to landpåslag (Akerøya og Vikertangen), og disse er av en slik art at det ikke er påkrevd å aksjonere, opplyser Kystverket.

En representant fra fylkesmannens miljøvernavdeling/IUA var fredag ettermiddag på befaring i helikopter i aksjonsområdet. Han rapporterte om lite olje å se på sjøen. Oljen i strandsonen vil mest sannsynlig bli ført tilbake på sjøen der den vil bli brutt ned.

Kystverket har også undersøkt havaristen med ubemannet ubåt – en ROV.

Se lasteskipet fra luften

Fra undersøkelsene ble det rapportert om hull i to tanker, og mistanke om hull i en tredje.

Også den svenske Kustbevakningen bistår i arbeidet.

Vakthavende befal Ragnhild Bussqist fortalte til Dagbladet tidligere at oljen som lakk fra havaristen var tykk og at det største oljeflaket var cirka 2,5 kilometer langt og 15 meter bredt.

- Kystverket må endre praksis

Norsk Losforbund mener at Kystverket må endre praksis for å unngå lignende ulykker.

I en pressemelding skriver de at grunnstøtingen utenfor Hvaler med Godafoss sannsynligvis ikke ville skjedd hvis Kystverket hadde bedre rutiner for når losen kan forlate skipet.

Les også: Har ringet inn havarist med oljelenser

Havaristen står stabilt, og med en slagside på cirka syv grader. Det er lite sjøgang i området, og været er fint. Vindretningen er øst/nordøst, med laber bris. Meldingene sier at denne værtypen skal holde seg i kommende døgn.

IUA Østfold følger situasjonen nøye, og vurderer i samarbeid med Kystverket fortløpende hvilke tiltak som må iverksettes.

Frykter naturkatastrofe

Miljøorganisasjonen Natur og Ungdom frykter likevel en naturkatastrofe i Ytre Hvaler, og påpeker i en pressemelding at det er uklart hvor mye olje som lekker ut av skipet og at oljeflak skal være observert flere kilometer fra ulykkesstedet.

- Nå umiddelbart må vi fokusere på skadebegrensning og opprydning. Dette er et svært dyrebart område både når det kommer til natur, fiske og friluftsliv – det er en grunn til at dette er Norges eneste nasjonalpark til havs, sier Andreas Haakonsen, leder i Østfold Natur og Ungdom.

Ulykken i Ytre Hvaler kommer halvannet år etter oljekatastrofen med «Full City» i Langesund, men dette utslippet kan potensielt bli langt større enn i Langesund, hevder Natur og Ungdom, som også påpeker at lite tyder på at Langesund-ulykken har blitt fulgt opp tilstrekkelig.

Både skuffet og sint

- Jeg er både skuffet og sint over at dette kunne skje, spesielt etter det enorme skadeomfanget av «Full City»-ulykka. Dette tyder på at vi tillater for stor risiko nært våre mest verdifulle naturområder, sier Haakonsen.

Natur og Ungdom følger den videre utviklingen tett, både i Østfold og fra sentralt hold.

Les flere nyheter her

Privatøkonomi
Populært