De kuleste av de kule

Kulest av de kule: Nissan Juke med 190 hk møter Mini Countryman med 184 hk.
Kulest av de kule: Nissan Juke med 190 hk møter Mini Countryman med 184 hk.

Kruttsterke bensinmotorer gir Mini Countryman og Nissan Juke heftige prestasjoner – og ditto pris. Juke er ujålete, men blir slått av morsomme Countryman.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flere biltester

Biltestoversikt - oversikt over de siste testene
Her finner du en oversikt over de biltestene som er publisert de siste åtte månedene på de viktigste bilnettstedene.

Biltestoversikt
Her kan du enkelt finne biltester i det svenske og norske markedet. Her finner du hvert enkelt bilmerke me lenker de forskjellige nettstedene.

Biltester på ABC Penger:

Herlig, men dyrt

SkodaYeti mot Citroen Picasso: Hendig format - mye plass

Tysk skalp til Hyundai

Bra bil - svak merkevare

Test: Alfa Romeo Giulietta

De kuleste av de kule

Små, lekre og kjappe

Test BMW x3

Test: Opel Astra Stasjonsvogn

Opel Amper: Kan bli historisk

Test Audi1: Viktig og morsom

Luftetur på business class

BILKALKULATORER:

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistandsen du oppgir.

Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.

Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Engangsavgifer ved bruktimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).

Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2010 og 2011.

Firmabil- eller privateid bil
Kalkulatoren hjelper deg med å regne ut hva som er best for deg av firmabil, eller å eie bilen privat. Her kan du også ta hensyn til hva du får i kjøregodtgjørelse, og eventuell lønnskompensasjon hvis du ikke velger å ta i mot en firmabil.

Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året.

Mini Countryman og Nissan Juke er for folk med mer enn middels bilinteresse, som gjerne vil framstå som individualister og som samtidig kan leve med bilenes begrensede plass.

I denne testen droppet vi puslete dieselmotorer til folkelige priser, og valgte like godt bensinvarianter på øverste hylle. Men gjør ikke som oss dersom du går i tanker om å kjøpe en av disse bilene. Prisen på testbilene kan ikke slett ikke forsvares. Du får en diger stasjonsvogn med masse plass for samme pris – eller de samme bilene med normal motor for nesten halve prisen.

Mini Countryman

Å forlange 518.000 kroner for en Mini er ingen minimal spøk, men grenser til ran! Selv om Countryman er over fire meter lang og har fire dører, hører den fortsatt hjemme blant småbilene. Selv ikke 184 hk og firehjulstrekk kan forsvare prisen. For de samme pengene får du en langt større BMW 320 med firehjulsdrift og en nesten like sterk 163 hk dieselmotor – eller en godt utstyrt BMW X1. Men vi innrømmer at BMW-ene ikke er på langt nær like kule å se på.

Høybygget Countryman, som selv med firehjulsdrift ikke må forveksles med landbruksredskap, er utrolig morsom å kjøre, men har en anelse mindre sporstabilitet enn originalen.

Minis sportslighet begynner der Nissan Juke slutter, ikke minst takket være styrepresisjonen. Samtidig betyr engasjert kjøring på høye turtall at du nærmest kastes ut av seter som er lekrere å se på enn å sitte i.

Alt er gjennomført på Mini. Her gjelder form framfor funksjon til minste detalj. Særlig i interiøret og instrumenteringen. Multifunksjonsklokka midt på instrumentbordet nærmer seg NSBs stasjonsklokker i størrelse.

I Minien kreves aksept for at alt ikke nødvendigvis er like funksjonelt. Å sitte bak rattet i en Countryman kan minne om kapteinsplassen i en Boeing 737, det er knapper over alt.

Bilens punkteringsfrie hjul gir et ubehagelig og høyt støynivå inne i bilen, særlig i baksetet.

Nissan Juke

Bortsett fra at den ser ut som noe som har kommet opp fra havet, går det virkelig unna i Juke. Turbo og 190 bensinhester får Juke til å skyte fart ut av kryssene, og bilen drar fra det meste i venstrefila. Her er krefter i overflod.

Juke hører hjemme blant ujålete småbiler med GT-ytelser uten på noen måte å være noen GT. Komfort vinner over sportslighet i Juke, og selv om bilen på alle måter opptrer trygt på veien, passer liksom ikke bil og motor helt sammen. Dette er tross alt ikke noe «olja lyn», for å sitere et medlem i testteamet.

Med sportsknappen inne skjerpes bilens styrepresisjon, men ikke opp på Mini-nivå. Dessuten må det vel være en konstruksjonsfeil at bilens ratt ikke kan lengdereguleres? Eller hadde Nissan brukt opp pengene før de kom så langt?

Med en lengde på 4,14 meter oppfattes ikke Juke som noen stor bil. Det merkes i baksetet og når bagasjen skal inn bak. Der er det knapt plass til mer enn litt omfangsrik håndbagasje. Et digert rom under bagasjeromsgulvet stjeler mye av plassen.

Juke kan trekke 1200 kilo på tilhengerkroken mot Minis beskjedne 750 kilo.

Se flere bilder

MINI: Styggdyr med stor motor, men samtidig første Mini over fire meter og fortsatt kjøreglad. MINI: Styggdyr med stor motor, men samtidig første Mini over fire meter og fortsatt kjøreglad.

JUKE: Spesiell å se på og spesiell å kjøre. JUKE: Spesiell å se på og spesiell å kjøre.

MINI: Hovedinstrument på størrelse med NSBs stasjonsur. MINI: Hovedinstrument på størrelse med NSBs stasjonsur.

JUKE: Skjult dørhåndtak bak, med det har mange hatt før. JUKE: Skjult dørhåndtak bak, med det har mange hatt før.

JUKE: Ingen damebil. Nissan glemte lys i sminkespeilet. JUKE: Ingen damebil. Nissan glemte lys i sminkespeilet.

MINI: Brytere til det aller meste. MINI: Brytere til det aller meste.


Personvernpolicy