En verdig nummer to

NUMMER TO: Bare slått av elbilen Nissan Leaf i konkurransen om «Årets Bil» for 2011 entrer nå Alfa Romeo Giulietta det norske veinettet (Foto: Øvind Skar).
NUMMER TO: Bare slått av elbilen Nissan Leaf i konkurransen om «Årets Bil» for 2011 entrer nå Alfa Romeo Giulietta det norske veinettet (Foto: Øvind Skar).
Artikkelen fortsetter under annonsen

Knepent slått av elbilen Nissan Leaf tok Alfa Romeo Giulietta andreplassen i konkurransen om å bli «Årets Bil i Europa» for 2011.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Flere biltester

Biltestoversikt - oversikt over de siste testene
Her finner du en oversikt over de biltestene som er publisert de siste åtte månedene på de viktigste bilnettstedene.

Biltestoversikt
Her kan du enkelt finne biltester i det svenske og norske markedet. Her finner du hvert enkelt bilmerke me lenker de forskjellige nettstedene.

Biltester på ABC Penger:

Herlig, men dyrt

SkodaYeti mot Citroen Picasso: Hendig format - mye plass

Tysk skalp til Hyundai

Bra bil - svak merkevare

Test: Alfa Romeo Giulietta

De kuleste av de kule

Små, lekre og kjappe

Test BMW x3

Test: Opel Astra Stasjonsvogn

Opel Amper: Kan bli historisk

Test Audi1: Viktig og morsom

Luftetur på business class

BILKALKULATORER:

Bilkostnadskalkulator
Kalkulatoren hjelper deg til å beregne de årlige utgiftene på bilen. Her finner du felter for alle kostnadskomponenter på bil.

Co2-utslipp bil
Kalkulatoren regner ut hvor mange kilo co2 bilen slipper ved den kjøredistandsen du oppgir.

Drivstoffavgifter
Kalkulatoren beregner hvor mye avgiftene utgjør på bensin og diesel.

Engangsavgifter bil
Kalkulatoren beregner hvilke avgifter som en ny bil blir belastet med. Her ser du størrelsen på de forskjellige engangsavgiftene. Disse er vektavgift, motoreffektavgift og co2-avgift (eventuelt slagvolumavgift). I tillegg kommer merverdiavgiften.

Engangsavgifer ved bruktimport
Beregn hvilke avgifter en bruktimportert bil blir belastet med. Avgiftene henger sammen med importprisen, alder, vekt, co2-utslipp (eventuelt slagvolumet).

Firmabilskatt
Regner ut hvor høy inntekt du får av firmabilen, og hvilken skatt det medfører. Kalkulatoren tar hensyn til hvilken marginalskatt du har. Gjelder for skatteårene 2010 og 2011.

Firmabil- eller privateid bil
Kalkulatoren hjelper deg med å regne ut hva som er best for deg av firmabil, eller å eie bilen privat. Her kan du også ta hensyn til hva du får i kjøregodtgjørelse, og eventuell lønnskompensasjon hvis du ikke velger å ta i mot en firmabil.

Kjøregodtgjørelse
Her kan du regne ut hva du kan få i skattefri kjøregodtgjørelse i løpet av året.

Giulietta har fått glitrende kritikker så langt, og er i salg over store deler av Europa. I Norge har det tatt tid å få den såkalte vinterpakken var på plass. Men nå er den her.

At Alfa droppet 149, som var bilens påtenkte navn, og hentet fram Giulietta fra historien styrker Alfas ønske om å være genuin. Introdusert på bilutstillingen i Torino i 1954, og produsert fram til 1965, var Giulietta en av Alfas suksesshistorier.

Hva snakker vi om?

En lekker kombi med fem dører, men ellers forholdsvis tradisjonelt bygd. Her teller utseendet mye. Dette er bilen du kan komme til å snu deg etter, men som samtidig ikke er særere enn at den fint går an å eie. Giulietta er blant de sikreste bilene i klassen, viser tester gjennomført av EuroNCAP.

Hvordan er den å kjøre?

Bilen er omtrent like bra å kjøre som Ford Focus, hvilket er en hedersbetegnelse. Styringens presisjon fremhever bilens gode veigrep. Legger du på noen kroner ekstra så leveres bilen med variabelt gasspådrag og styreoppsett. Å skyve fram knappen er som å skremme ut 25 ekstra hester.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva er under panseret?

Motorprogrammet omfatter i første omgang to bensinmotorer og to dieselmotorer på henholdsvis 120/170 hk og 105/140 hk. For å være helt ærlig: Alfa er synonymt med lukten av bensin og merkets image passer ikke uten videre sammen med lukten av diesel.

Til hverdagsbruk holder 120 hk bensin. Temperament og fleksibilitet i massevis.

Hva gjør den spesiell?

Designet og kjøreopplevelsen. Dessuten er det godlyd i bilen slik bare italienerne får det til.Hva er bilens svakheter?Enn så lenge et frynsete rykte, og seter som etter vår mening ikke gir god nok støtte sideveis og til lårene. Seteputene er ikke lange nok, og kan heller ikke trekkes ut slik som i for eksempel Opel Astra.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av konkurrentene har dessuten større bagasjerom, men dette er neppe noe viktig argument for entusiastene.

Alfas største problemet ligger nok uansett i at merket gjerne vil regnes med i premiumklassen uten helt å være der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem passer den for?

For entusiastene og alle som synes vanlige biler framstår som kjedelige. Det blir aldri kjedelig å kjøre Alfa. Liker du italienske sko og klær så vil du også like denne bilen.

Hva koster den?

Fra 290.000 kroner med dieselmotor og fra 305.000 kroner med bensinmotor. Alfa grunnpriser seg høyt i forhold til konkurrentene, men inkluderer mye utstyr.

Konkurrenter?

Alle kompaktbiler i Golf-klassen, men kanskje først og fremst Audi A3 og BMW 1-serie.

GIULIETTA: Den er italiensk – og den er lekker. GIULIETTA: Den er italiensk – og den er lekker.

BAK RATTET: Her er det meste overdådig, men ikke helt premium kvalitetsopplevelse. BAK RATTET: Her er det meste overdådig, men ikke helt premium kvalitetsopplevelse.

KOPIERT: Det skjulte dørhåndtaket bak har Alfa videreført fra modellene 156 og 147.KOPIERT: Det skjulte dørhåndtaket bak har Alfa videreført fra modellene 156 og 147.

BAK: Bagasjerommet er ikke av de største i klassen.BAK: Bagasjerommet er ikke av de største i klassen.

SIKKER: Setevarsel for alle bilbeltene. SIKKER: Setevarsel for alle bilbeltene.