Hendig format – mye plass

Skoda Yeti kniper seieren i duell med Citroën C3 Picasso.
Skoda Yeti kniper seieren i duell med Citroën C3 Picasso.

Selv om Citroën C3 Picasso koster minst gir Skoda Yeti mest bil for pengene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kasselignende småbiler har mange venner. Ikke fordi alle trenger all plassen bilene tilbyr, men fordi høy sittestilling gir bedre oversikt i trafikken. Ikke minst for en del eldre er nettopp sittestillingen et viktig kjøpsargument.

Spesielle navn

Nok en gang har en død spansk kunstner tilført en fransk bilprodusent nye bilideer. Skoda valgte heller å samtale telepatisk med «den avskyelige snømannen» for å få orden på sakene.

Som du forstår bærer både Citroën C3 Picasso og Skoda Yeti i seg elementer som gjør dem langt mer praktiske enn vanlige personbiler, selv om de begge faktisk har tradisjonelle bakdører. Skyvedører ville gjort bilene enda mer praktiske, men også dyrere.

Vinneren dyrest

Skoda Yeti vinner testen selv med høyest pris og høyest forbruk. Årsaken ligger i at den kjører bedre, har høyere sikkerhetsnivå, laster mer og kan trekke tyngre tilhenger. Høy pris og høyt forbruk trekker ned.

C3 Picassos styrke ligger i gunstig pris og hyggelig forbruk, mens en alvorlig sikkerhetsbrist, samt dvask giroverføring trekker ned. Bilen oppnår ikke høyeste score i sikkerhetstester hos EuroNCAP fordi hodet ikke beskyttes godt nok ved påkjørsel bakfra.

C3 Picasso er ikke mer enn så vidt over fire meter lang, men laster likevel over 1,5 kubikkmeter bagasje med baksetet foldet sammen. Et digert glasstak og ekstra sidevindu foran bidrar til lys og trivelig kupe; hele solen slippes inn i bilen om man vil.

Flatt gulv

Det doble bagasjeromsgulvet gir praktisk og helt flatt bagasjeromsgulv. Er du medlem av en kaffeklubb, eller liker å medbringe ei vannflaske, tilbyr Citroën deg rikelig med steder å plassere drikkevarene.

C3 Picasso kjører ikke like bra som Skoda Yeti, men oppleves mer komfortabel. Yeti drar mot sportslig retning. Men der Yeti girer presist opplevdes giroverføringen i C3 som så dvask og upresis at vi lenge lurte på om det var noe galt med bilen.

C3 Picasso er lett å komme inn og ut av. Det er også Yeti, men enda høyere sitteposisjon gjør det usedvanlig lett å skitne til klærne ved inn- og utstigning.

Vår mening om testbilene (pdf)

Se flere bilder av bilene


Personvernpolicy