Meny

Nordmenn stoler ikke på strømselskapene

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ni av ti nordmenn stoler ikke på strømselskapenes garantier om å gi dem de beste strømprisene.

Mange strømselskaper tilbyr kundene garantier for at man får en strømpris som er blant de rimeligste i landet. Men nordmenn flest stoler ikke på dem. Under 8 prosent av befolkningen svarer at de er helt trygge på at deres strømselskap gir dem markedets beste pris, viser en ny undersøkelse Infact har gjennomført for DN.no.

En av tre nordmenn sier de er ganske eller svært usikre på om strømselskapet deres gir dem markedets beste pris. Størst tillit til strømselskapene har eldre mennesker. 13 prosent av personer over 60 år stoler på at deres strømselskap gir dem den beste prisen. For personer under 60 sier kun 5 prosent det samme, viser undersøkelsen.

Tar ikke hensyn til forbruksmønster

Ifølge redaktør Mona Adolfsen i Europower har kundene grunn til å ta strømselskapenes lovnader med en klype salt.

- Mange leverandører har en garanti for å være blant de 5-10 beste på pris. Men samtlige viser da til at dette skal være i snitt per år. Vi i Europower har imidlertid satt spørsmålstegn ved en del av undersøkelsene som er gjort, ettersom det ofte ikke blir tatt hensyn til forbruksprofil, nemlig at forbruket vinterstid er betydelig høyere enn om sommeren, og at mange kun bruker et utvalg leverandører som de sammenligner seg med, sier Adolfsen. Europower er Nordens største nyhets- og analysebyrå for kraftbransjen.

- I tillegg er det alltid et spørsmål hva som er markedets beste pris ut i fra de ulike avtaleformene. Det varierer over året hva som er billigst av variabel pris og spotavtale, mens fastpris oftest er noe dyrere, men bra for de som ønsker forutsigbarhet og ikke takler toppene, sier hun.

Lokkepriser

DN.no har også spurt hvor trygge folk føler seg på at strømselskapene ikke opererer med lokkepriser i sine tilbud.

Heller ikke her er svarende spesielt oppløftende for strømselskapene. Kun litt over syv prosent føler seg helt trygge på at strømselskapene ikke opererer med lokkepriser. 36 prosent sier de er svært eller ganske usikker på om man kan stole på strømselskapenes tilbud.

Her er det store regionale forskjeller. I Midt-Norge hvor folk har slitt med høye strømpriser, sier hele 33 prosent at de er svært usikre på om strømselskapene bruker lokkepriser. Litt lenger sør, på Vestlandet svarer under 16 prosent det samme.

- At kundene i Midt-Norge fremstår som langt mer skeptiske til leverandørene enn forbrukere i resten av landet, har nok klar sammenheng med at dette området både i fjor vinter og deler av denne vinteren har hatt til dels betydelig høyere pris enn resten av landet. Dette er imidlertid ikke knyttet til strømleverandøren, men til at landet er delt inn i ulike prisområder, sier Mona Adolfsen i Europower.

Tross den store skepsisen blant strømkunder, tror ikke Adolfsen at lokketilbud er et stort problem.

- Lokketilbud kan vel kanskje forekomme, men i stor grad er det vanskelig for leverandørene å få til. De siste par månedene har variabel pris hos de fleste av leverandørene blitt justert hver uke. Fortsatt ligger likevel prisen under markedspris, hvilket tilsier at dette er lite lønnsom eller rett og slett et tapsprosjekt for leverandørene. Markedspris med påslag vil alltid følge prisen på kraftbørsen, men er snittpris per måned og vil derfor kun endre seg en gang per måned, forklarer Adolfsen.

På Konkurransetilsynets priser kan du finne den billigste strømleverandøren for deg. Klikk her (Ekstern lenke)

Konkurransetilsynet følger strømselskapene

Konkurransetilsynet sier at de har opplevd noen tilfeller av lokkepriser.

- Når det gjelder produkter på Konkurransetilsynets kraftprisoversikt har det vært noen få meldepliktige produkter som har vært tilbudsprodukter som kun har vært tilgjengelig for nye kunder i en kortere periode. Kraftprisoversikten inneholder kun produkter som er tilgjengelig for nye kunder og hvordan prisutviklingen har vært på disse produktene etter at de ikke lenger var meldepliktige, har ikke tilsynet oversikt over, sier seniorrådgiver Jan Petter Fedje til DN.no.

- Det er viktig at forbrukerne sammenligner eget produkt med andre produkter ved å gå inn på kraftprisoversikten. Særlig bør forbrukerne være obs på om tilbud innebærer bindingstid og om tilbudet er gunstig over tid. Om produktet er særlig billig kun i en kort innledende periode, bør forbrukeren vurdere å bytte til et annet produkt når perioden er over, sier han.

Han lover at Konkurransetilsynet i tiden fremover vil ha spesielt fokus på å se til at spotprisproduktene på kraftprisoversikten følger gjennomsnittlig månedspris på NordPool og ikke andre beregningsmetoder.

- Det er viktig at de ulike tilbyderne beregner spotprisen på samme måte, slik at produktene faktisk er sammenlignbare. I tillegg holder vi på å lage en ny funksjon på kraftprisoversikten for å finne billigste produkt over tid, sier Fedje i Konkurransetilsynet. 

Les også:

- Måtte vært Røkke-rike for å holde oss varme med strøm

Spetalen er stolt av sisteplassen

Hengt ut for å stauere et eksempel

En million «salg» på første dag

Privatøkonomi
Populært