Meny

Herlig, men dyrt

DUELLEN: BMW X3 trakk det lengste strået i duell med Audi Q5. Alle foto: Øivind Skar
DUELLEN: BMW X3 trakk det lengste strået i duell med Audi Q5. Alle foto: Øivind Skar

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vurderer du en kompakt SUV – og har litt ekstra igjen selv etter julehandelen?
Da bør du se nærmere på BMW X3, som i vår testduell legger Audi Q5 bak seg.


Kanskje får SUV-ene mer juling enn de fortjener. Noen av dem framstår fortsatt som vulgære. Men kjøreegenskaper og komfort blir stadig bedre, samtidig som forbruket kryper nedover.

Forrige gang vi testet BMW X3 mot Audi Q5 vant nykommeren Q5. Nå er rollene byttet om.

Både Audi Q5 og BMWs nye X3 oser av trygghet og brakte oss aldri opp i vanskelige situasjoner, selv om det i testperioden var svært glatt. Elektronikken griper tydelig inn og bremser det menneskelige overmotet, slik at du kan fortsette som «konge på veien».

Hvilket uten tvil er en passende beskrivelse av kjøreopplevelsen i ukens duellanter, begge proppet med ekstrautstyr. I grunnversjon snakker vi her om ganske så kjedelige biler, selv om de med sammenlignbare motorer allerede har passert en halv million kroner. Så følger alt ekstrautstyret som løfter prisen til et uoppnåelig nivå for mange, men som faktisk må til for å løfte kjøreopplevelsen – og gjøre bilene attraktive på bruktmarkedet.

BMW X3

TESTVINNER: X3 er ikke bare ny, men bygges nå i USA. TESTVINNER: X3 er ikke bare ny, men bygges nå i USA.

Testvinner fordi den er en tanke større (4,65 meter lang), har bedre styring og byr på en litt bedre totalopplevelse enn Audi Q5. Den største forskjellen på de to ligger ikke i de utvendige målene, men i en litt høyere sitteposisjon i BMW enn i Audi.

Her snakker vi om et bevisst valg hvor BMW, på grunn av sin sterke SUV-posisjon i USA, fortsatt tilbyr en bil som ser ut som en SUV uansett hvor utskjelt bilklassen måtte være. Mens østerrikerne skrudde sammen forrige generasjon X3 i Graz, bygges nye X3 hos BMW i USA.

Lavere utslipp har nærmest ikke ført til prisøkning når BMW oppgraderte X3 til ny modell. Motoreffekten på 163 hk ligger fast, og selv i en så tung bil holder det. Med 2400 kg trekkevne (400 kilo mer enn Audi Q5) trekker X3 virkelig tunge lass. Pluss også for headupdisplay.

Men 21 cm bakkeklaring gjør slett ikke X3 til noen terrengbil. Til det holder ikke firehjulsdriften mål.

Audi Q5

Q5: Formidabel kvalitetsopplevelse bak rattet. Q5: Formidabel kvalitetsopplevelse bak rattet.

Audi streber etter å være så lite SUV som mulig, den vil heller være mest mulig personbil. Den har klassens beste innvendig finish, og et materialvalg som gir betydelig opplevd kvalitet. Både Audi og BMW har i denne testen forseter med forlengbar sittepute, men i Q5 kan også baksetet lengdereguleres for mer fleksibel utnyttelse av baksetet og bagasjeplassen.

Men det meste blir fort kostbart i Q5. Legg på 75.000 kroner for s-line sportspakke med navigasjon, og utstyrspakken nærmer seg en kvart millioner før ryggekamera og headupdisplay, som testbilen manglet, er inkludert.

Q5 og X3 hører slett ikke med blant verdens nødvendige biler. Men de hjelper på selvtilliten. Og har du mulighet til å ratte de to så nyt det. For selv om vårt testteam landet på X3 som det beste valget, er forskjellene likevel så små at andre preferanser enn våre lett gir et annet valg.

Privatøkonomi
Populært