OECD gir opp verfts-avtale

Fristende: - Skipsbygging betyr så mye at enkelte nasjoner kan bli fristet til konkurransevridende subsidier, sier Kjersti Kleven. Foto: Foto: André Pedersen/Scanpix
Fristende: - Skipsbygging betyr så mye at enkelte nasjoner kan bli fristet til konkurransevridende subsidier, sier Kjersti Kleven. Foto: Foto: André Pedersen/Scanpix

Norske Harald Neple kaster inn håndkleet i forsøk på avtale mot konkurransevridende verfts-subsidier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forhandlingene om en skipsbyggingsavtale blir gitt opp åtte år etter at de startet.

I 2005 ble forhandlingene satt på pause som følge av manglende framgang. Nå gir man helt opp å få til en avtale som blant annet skal regulere mot under-prising av verfts-arbeid.

Det melder Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling, OECD.

Norsk leder avslutter

Det var etter råd fra Norges OECD-ambassadør Harald Neple, som ledet arbeidsgruppen, at OECD nå gir opp forsøket.

- Det ser ikke ut til å være noe poeng i å fortsette anstrengelsene for å gjenoppta forhandlingene når det ikke har vært noen tilnærming av betydning på de ulike synspunktene, sier Neple i en kommentar.

Neple understreker at spørsmålet om prismekanismer var sentralt for noen nøkkel-land.

- Leit for norsk industri

Styreleder Kjersti Kleven i NHOs maritime bransjeforening og til daglig styreleder og medeier i Kleven Maritime AS i Ulsteinvik, beklager sterkt at det ikke ble noen avtale.

- Målet var å sikre like konkurransevilkår globalt. Men partene står for langt fra hverandre i hva som er subsidiering eller ikke, til at det var mulig, sier Kleven til ABC Nyheter.

- Hva betyr dette for norsk verftsindustri?

- Vi har i lang tid opplevd kreative ordninger fra stater som vil subsidiere sine verft. Vi har eksempler på at norske verft har tapt kontrakter der det hevdet at andre underpriser i forhold til forretningsmessige vilkår, svarer Kleven.

Spania i søkelyset

- I Europa har vi kommet langt i å komme dette til livs, legger hun til.

- Men det har vært skumlet om at spanske verft har vunnet oppdrag hos den norske marinen og andre, ved hjelp av konkurransevridende subsidier?

- Vi har også en konkret sak nå på en spansk finansieringsordning som er til undersøkelse i EU. Det gjør det mer attraktivt å bygge i Spania enn i Norge og andre land. Vi i Norge har jobbet for å få denne saken inn for EU, sier Kleven.

- Forståelig fristelse

- En kan forstå at enkelte nasjoner blir fristet. Skipsbygging er en industri med store nasjonale konsekvenser fordi det involverer kompetansebygging i mange fag. Og i tillegg har det stor sysselsettingseffekt, sier hun.

Les også i Teknisk Ukeblad: Norge opprettholder verftsstøtte.



Personvernpolicy