Samarbeider om å kollidere

Illustrasjonsfoto; Scanpix
Illustrasjonsfoto; Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsikringsbransjen har rullet opp et omfattende nettverk av personer som har arrangert bilkollisjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) er flere hundre arrangerte og fiktive kollisjoner rapportert til selskapene siden 2003. Mange skader er nå analysert, og man står igjen med et omfattende nettverk som kan ha stått bak svært mange arrangerte kollisjoner, skriver FNO i en pressemelding.

Krever kontanter

De arrangerte kollisjonene er et resultat av en avtale mellom partene og de kommer fra samme miljø. Skademeldingene virker svært ofte samkjørte og skadelidte krever kontant oppgjør for skaden direkte til bankkonto.

Deretter blir bilene omsatt internt i miljøet en eller flere ganger etter at forsikringspengene er utbetalt.

– Forsikringsnæringen ser svært alvorlig på dette. De som står bak svindler fellesskapet, sier Neverdal.

Selv om det er snakke om mange saker, så er beløpene i hver ska relativt små, forteller Neverdal til DN.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det kan være snakk om oppimot 10 millioner kroner totalt, men det er likevel alvorlig. Vi håper at arbeidet som er gjort skal bidra til å avdekke og forebygge svindel, utdyper hun.

Ifølge undersøkelsene bransjen har foretatt har de involverte personene ofte ulike roller i de forskjellige sakene. De kan være eier i en sak, mens de er sjåfør, passasjer eller vitne i en annen. Flere er venner, søsken, ektefeller eller samboere.

Hittil er 298 antatt arrangerte eller fiktive kollisjoner analysert:

  • I en tredel av sakene er det forbindelser mellom enten personer eller biler.
  • De som står bak disse sakene utgjør et hovednettverk på rundt 80 personer.
  • En stor andel av de involverte kommer fra et miljø som hovedsakelig består av etniske irakere.

Gjentatte påkjørsler

En av årsakene til at man har klart å avdekke svindelen er at flere av bilene har hatt skader etter en ulykke som ikke har vært forenlig med bare én påkjørsel. Da har det vist seg at de involverte ikke har klart å lage nok skade ved det første sammenstøtet. Derfor har bilene kjørt inni hverandre flere ganger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De fleste sakene som hovednettverket er involvert i har Hedmark, Buskerud og Vestfold som skadested. FNO mener dette skyldes at noen av de mest sentrale aktørene bor i disse områdene.

Det er et samarbeid som startet i 2007 mellom forsikringsselskapene som har ført til at det man mener er svindel nå er avdekket.

Flere av sakene kommer for retten i løpet av neste år, samtidig som bransjen fortsetter sine undersøkelser.

– Foreløpig er det ikke amerikanske tilstander, for det er sjelden snakk om personskader i disse sakene. Men det er klart vi frykter dette, sier senior kommunikasjonsrådgiver Stine Neverdal i FNO.

Hun utdyper bransjen frykter at folk vil rapportere om fiktive personskader samt at de involverte faktisk kan bli skadet når de bevisst kræsjer bilene.

Multikriminelle

Forsikringsselskapene mener at flere av de involverte også står bak annen type kriminalitet og forsikringssvindel - alt fra narkotika til hvitvasking, trygdesvindel og skatteunndragelser.

Derfor har FNO overlevert prosjektmaterialet om de arrangerte kollisjonene til Kripos.

Les også:

- Opp mot 750, før neste kræsj

Dell skjulte PC-feil

Her er 2011-aksjene

Dyrt vinteropplag for svenske