Flere handlekurver går via nett

95 prosent av norske internettbrukere handler på nett. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
95 prosent av norske internettbrukere handler på nett. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Netthandel av forbruksvarer har økt kraftig det siste året. I løpet av de siste seks månedene har 95 prosent av internettbrukerne i Norge bestilt varer på nett.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Trygg netthandel

* Sjekk leveringstiden: Vær ute i god tid og sjekk hvor lang tid det tar å få levert varene. Handler du julegaver på nett er det viktig at gaven kommer fram til jul.

* Forsikre deg om bytterett: Når du handler på nett, har du som regel 14 dagers angrefrist etter at du har mottatt varene. Du har ikke krav på å få pengene tilbake etter at angrefristen er utløpt. Angrefristen kan fort ha gått ut før julaften. Sjekk derfor i nettbutikkens betingelser om de tillater bytte av julegaver.

* Ikke betal på forskudd: Betaler du for varen ved å sende penger i posten eller overføre penger direkte fra konto til konto, står du svakt hvis nettbutikken ikke leverer varene. Bruker du i stedet kredittkort, kan du kreve å få tilbake kjøpesummen av kredittyter, som regel banken.

* Sjekk butikkens seriøsitet: Ikke alle nettbutikker er like kundevennlige og seriøse. Et lurt tips er å søke på nettet etter andre kunders erfaringer med nettbutikken før du handler. I tillegg bør du sjekke om de har lett tilgjengelig kontaktinformasjon.

* Sjekk prisen og ordrebekreftelsen: Du skal få oppgitt prisen på varen og fraktkostnadene av nettbutikken. Gå gjennom bestillingen og ordrebekreftelsen for å se om noe har gått galt i prosessen. Handler du julegaver i en utenlandsk nettbutikk, må du som regel også betale moms og tollbehandlingsgebyr hvis varen koster mer enn 200 kroner.

(Kilde: Forbrukerombudet) (©NTB)

Hver nordmann med nettilgang har i gjennomsnitt brukt drøyt 7.750 kroner på netthandel det siste halvåret.

Det viser tall fra det danske selskapet Dibs Payment Services som har kartlagt internetthandel i de nordiske landene.

– Vi har sett flere år med vekst, men fortsatt er potensialet stort både når det gjelder volum og antall transaksjoner, sier direktør Lars Friis i Dibs Payment Services til nyhetsbyrået Ritzau

Sparte mange tusen

Ferie- og forretningsreiser utgjør 43 prosent av all netthandel og er det nordmenn mest av alt bestiller på nett. Elektronikk står for 16 prosent, mens underholdningsdelen utgjør 9 prosent.

– Vi skriver ofte om netthandel og at det kan gjøres gode kupp ved å sammenligne priser. Et eksempel: En familie sparte mellom fem og seks tusen kroner på å kjøpe barnevogn og barnesete fra Tyskland. Alt ble levert på døra, sier journalist Richard Nodeland i Dine Penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøpte for 18 milliarder

Filmer og CD-er er også blant de mest populære kjøpsobjektene.

– Der er det mye penger å spare ved å bestille på nett, sier Nodeland til NTB.

Norge topper den nordiske statistikken over netthandel. I overkant av 1,7 millioner nordmenn handlet på internett i fjor. Varer for over 18 milliarder ble kjøpt, en økning på 43,8 prosent fra året før.

Analytikere mener det er flere grunner til at handelen har økt. Skepsisen til å legge ut kortinformasjon er ikke like stor som før, og troen på at nettet er et trygt sted å handle har «satt seg».

Gunstige priser

– Nordmenn har alltid vært flinke til å handle på nett. Det handler ikke bare om at nettet er lett tilgjengelig, men også at prisene ofte er gunstige, sier økonomiredaktør Kristina Picard i Din Side til NTB.

27 prosent av norske netthandlere står for tre firedeler av den totale norske netthandelen, viser tall Dine Penger har innhentet.

I Sverige og Finland utgjør storforbrukerne 16 prosent av alle netthandlere, og står for 58-59 prosent av netthandelen. I Danmark står 20 prosent for 65 prosent av omsetningen. (©NTB)