Tobakksgiantene trapper opp krigen mot strengere regler
Bruker milliarder av dollar på lobbyvirksomhet, søksmål og kampanjer.
Salg til utviklingsland blir stadig viktigere for de gigantiske tobakkselskapene. Derfor trapper de opp innsatsen rundt om i verden for å bekjempe tøffe restriksjoner på markedsføring av sigaretter, skriver The New York Times.
Selskaper som Philip Morris International og British American Tobacco bestrider begrensninger på annonser i Storbritannia, større helseadvarsler i Sør-Amerika og høyere sigarettskatt på Filippinene og Mexico.
Lobbyvirksomhet og kampanjer
De bruker også milliarder på lobbyvirksomhet og kampanjer i Afrika og Asia, og har i ett tilfelle de gitt ukjent finansiering for tv-reklamer i Australia.
Verdens største tobakkskonsern Philip Morris gikk også til sak mot Norge for å få opphevet forbudet mot synlig tobakk i butikkene.
Les saken: Tobakksgigant går til sak mot Norge
Vil hindre vedtak
Næringen har trappet opp innsatsen i forkant av en samling i Uruguay denne uken, der offentlige helsemyndigheter fra 171 nasjoner skal møtes for å planlegge retningslinjer for å håndheve en global anti-røyketraktat.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI år saksøkte Philip Morris International regjeringen i Uruguay, fordi tobakksgiganten mente tobakksregelverket var overdrevent.
Les også: Tobakksgigant snuste i norske søppelkasser
Verdens helseorganisasjon (WHO) sier ifølge The New York Times at søksmålet er et eksempel på industriens innsats for å skremme landet, så vel som andre av konferansens deltakernasjoner, som vurderer å innføre strengere markedsføringkrav mot tobakk.
Les også: