- Ikke vent med å klage

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det kan ta årevis før prinsippsaken om spareprodukter er avgjort. Men de som føler seg lurt må for all del ikke vente på dommen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Høyesteretts ankeutvalg har besluttet å nekte en direkte anke til Høyesterett i den såkalte Røeggen-saken.

Les saken: Sure spareprodukt-kjøpere må vente lenge

Dermed må saken Ivar Petter Røeggen har anlagt mot DnB Nor opp i lagmannsretten før den eventuelt kan finne sin endelige løsning i Høyesterett. Det kan ta flere år.

Saken regnes som en prinsippsak om ansvaret bankene har for salg av råtne, strukturerte spareprodukter, og Forbrukerrådet betaler derfor saken for Røeggen.

Allerede er 1.700 saker satt på vent i klageorganet Finansklagenemnda i påvente av endelig dom i Røeggensaken.

Foreldelsesfrist
Men det er trolig mange andre kunder som også kan ha lignende krav. For disse er det viktig å ikke vente for lenge med å klage sakene inn for nemnda, selv om de havner i samme kø.

- Nei, det er ingen grunn til å vente! Det er viktig å bryte foreldelsesfristen bankene ellers kan påberope seg om man ikke klager tidsnok, sier fagdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet.

Han anbefaler alle som har gått på tap i strukturerte spareprodukter og mener de har fått dårlige produkter eller råd, å benytte seg av klageveilederne man finner på nettsidene til Forbrukerrådet.

Det hersker en viss usikkerhet om hvilke foreldelsesfrister som gjelder, og ingen banker har så langt Forbrukerrådet kjenner til, så langt påberopt seg foreldelse. Men det kan de komme til å gjøre.

Forlik kan være en løsning
I utgangspunktet regner man at tidsfristen for å klage begynner å løpe fra det tidspunktet man blir kjent med at man har fått et dårlig produkt eller dårlig rådgivning.

Siden fristene sånn sett er flytende, oppfordrer Forbrukerrådet kundene om å klage - jo før jo heller.

- Det er også noen banker som har begynt å inngå forlik med kundene som klager. Å ta saken gjennom rettsapparatet kan være litt av en tålmodighetsprøve, sier Jensen, som ikke kan gi noen klar anbefaling på hva som er et godt eller dårlig tilbud om forlik.

Les også på DN Privatøkonomi:

- Aktive aksjefond er som kjetting på Northug

Boligkjøpere tar stor risiko

Finansrådgiver må dekke tapene for vaktmester

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden