SAS anker gigantbot

Foto: Scanpix
Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS anker boten på 570 millioner kroner selskapet fikk av EU-kommisjonen for ulovlig prissamarbeid på flyfrakt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elleve flyselskaper er ilagt til sammen 800 millioner euro, tilsvarende 6,5 milliarder kroner, i bøter av EU-kommisjonen. Blant de øvrige selskapene er Air France-KLM og British Airways.

SAS’ bitre andel skal være på 70 millioner euro, eller nesten 570 millioner kroner. Lufthansa slapp unna straff fordi selskapet var det første til å komme med opplysninger om prissamarbeidet.

Les også: SAS idømt 565 millioner i bot

– Det er forstemmende at så mange større flyselskaper samordnet prisene sine på bekostning av europeiske selskaper og forbrukere, sier konkurransekommissær Joaquín Almunia.

Bekrefter regelbrudd

SAS bekrefter at selskapets interne regelverk har blitt brutt, men de mener de ikke har vært del av et internasjonalt kartell. De mener derfor straffen er for streng.

– Vi er svært skuffet og sterkt uenige i det høye nivået på bøtene, som vi føler ikke står i forhold til SAS Cargos handlinger, sier juridisk direktør Mats Lönnkvist i SAS.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lönnkvist understreker at selskapet ikke aksepterer brudd på konkurransereglene og at «det fåtall ansatte som var involvert, ikke lenger jobber for SAS».

Ankebehandlingen kan ta flere år.

Ikke uventet

Dette er andre gang SAS tas for kartellvirksomhet etter at EU-kommisjonen i 2001 idømte SAS en bot på 320 millioner kroner for å ha inngått hemmelige avtaler om å dele markedet for internasjonale flyginger fra Billund og København.

Det var ventet at EU-kommisjonen ville ilegge SAS et gjengangertillegg. Etter reglene har den mulighet til å doble boten fra forrige gang. På forhånd verserte det spekulasjoner om at boten ville ligge helt opp mot 1 milliard kroner, fordi SAS kan bøtelegges 10 prosent av totalomsetningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ingen tvil om at boten kunne vært mye høyere enn 570 millioner kroner. For meg ser det ut som ringvirkningene etter finanskrisen har fått EU-kommisjonen til å besinne seg, sier advokat Jon Midthjell til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere krav

I over 4,5 år har EU-kommisjonen etterforsket 13 flyselskaper for ulovlig prissamarbeid om flyfrakt. I 2008 fikk og aksepterte SAS en bot på 52 millioner dollar for kartellvirksomhet i USA. Tidligere i høst opplyste SAS Cargo at selskapet ville betale 13,93 millioner dollar, rundt 90 millioner kroner, etter et forlik med kunder som mener de har tapt penger på grunn av prissamarbeidet i USA.

– Hovedtyngden av kundene til SAS Cargo ligger nok i Skandinavia, slik at selskapet kan bli møtt med tilsvarende søksmål også her, forventer Midthjell.

– En lovendring har gjort det mye enklere å kreve erstatning, også i Norge, for kunder som blir rammet av kartellsamarbeid, sier advokaten, som representerer DB Schenker-konsernet i deres 460 millioner kroner søksmål mot Posten Norge. Søksmålet støttes av den nye lovbestemmelsen som gjør at EU-kommisjonens avgjørelse er rettskraftige også i norske domstoler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forlik og anke

Den eneste som kan overprøve en beslutning fra EU-kommisjonen, er EU-domstolen. De siste ti årenes kartellsaker viser at under 10 prosent av ankene får medhold.

– I praksis blir de fleste slike erstatningssaker nå forlik uten rettssak fordi det har blitt svært vanskelig for kartellmedlemmene å unngå erstatningsansvar, når EU Kommisjonen først har felt dem, sier Midthjell.

SAS ønsker ikke å kommentere hvordan de vurderer risikoen for erstatningssøksmål i kjølvannet av EU-boten. De vil heller ikke kommentere om ansvaret for kartellvirksomheten skal plasseres internt.

Da SAS og Maersk ble tatt for lignende lovstridig samarbeid i 2001, måtte hele styret i SAS gå.

Visekonsernsjef Vagn Sørensen ble pekt ut som hovedansvarlig

(©NTB)