Meny

SAS idømt 565 millioner kroner i bot

Ifølge den franske avisa Le Monde har EU-kommisjonen ilagt SAS en bot på 565 millioner kroner for ulovlig prissamarbeid om flyfrakt. Her fungerende konsernsjef i SAS, John Dueholm, under presentasjonen av flyselskapets nye satsinger i forrige måned. Foto: Aleksander Andersen / SCANPIX

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

EU-kommisjonen har ilagt flyselskapet en bot på over en halv milliard kroner for ulovlig prissamarbeid. - Ekstra ille når SAS mottar skattepenger fra Norge, Sverige og Danmark, mener flyanalytiker.
Fakta om SAS Cargo og prissamarbeid

14. februar 2006 opplyste EU-kommisjonen og justisdepartementet i USA at de etterforsket mulig prissamarbeid om flyfrakt.

SAS Cargo var en av 26 flyfraktselskap som ble etterforsket for kartellvirksomhet.

Bruddene skal ha skjedd i perioden fra februar 2002 til og med februar 2006

21. juli 2008 godtok SAS en bot på 52 millioner dollar for brudd på amerikanske konkurranseregler.

Det ventes at SAS vil få en bot også fra EU-kommisjonen.

En større bot kan få svært negative konsekvenser for selskapet.

Størrelsen på boten avhenger av en rekke faktorer, inkludert hvordan kommisjonen vurderer SAS sine argumenter i saken.

(Kilde: SAS) (©NTB)

(ABC Nyheter): EU-kommisjonen har ilagt flyselskapet SAS en bot på 565 millioner kroner for ulovlig prissamarbeid om flyfrakt, melder den franske avisen Le Monde.

I mer enn fire og et halvt år har 26 flyselskap vært etterforsket av EU-kommisjonen for prissamarbeid om flyfrakt, melder NTB.

Tolv flyselskaper er ilagt til sammen 800 millioner euro, tilsvarende 6,5 milliarder kroner, i bøter av EU-kommisjonen, skriver Le Monde. Blant selskapene er KLM, Air France og British Airways.

- Selskapene forstår ikke ordentlig dette med fri konkurranse, og har ikke vært vant til å ha så streng lovgivning som man har i EU. Men de kan ikke skylde på noe, selskapene kjenner reglene og bryter dem i håp om ikke å oppdages, sier flyanalytiker Anders Lidman, i det svenske selskapet Aeropol, til ABC Nyheter. 

- Det er kundene som skades til sist. Det blir dyrere med frakt for dem, fortsetter han.

- Sløsing av skattebetalernes penger

Lidman tror ikke boten på 565 millioner norske kroner vil være avgjørende for SAS' videre skjebne, men han mener at det er svært uheldig bruk av skattebetalernes penger:

- Man mister penger unødvendig. Og det er klart at når man samtidig får bidrag fra skattebetalerne i Norge, Sverige og Danmark, så er det mindre bra. Det er aldri bra å delta i karteller, men enda verre når man lever av lånte penger.

- Disse pengene kunne blitt brukt bedre. Men jeg tror ikke denne boten det har noe avgjørende betydning for SAS’ fremtid. Går det dårlig så er det ikke derfor. Det blir spennende å se på tallene som legges fram i morgen, sier flyanalytikeren til ABC Nyheter.

Bot på 2,7 milliarder

Av de 12 bøtelagte flyselskapene er det Air France-KLM som får den største boten, på 340 millioner euro (ca. 2,7 milliarder kroner). British Airways får en bot på 104 millioner euro.

Selskapene har ifølge NTB allerede betalt bøter for den ulovlige virksomheten i USA og inngått forlik med en rekke kunder i USA og Canada om erstatning.

Eksperter har tidligere tippet EU-boten til å bli opp mot en milliard kroner for SAS. I prinsippet kan kommisjonen ilegge bøter opptil én prosent av omsetningen, men det er lite sannsynlig i dette tilfellet.

Les: SAS kan få milliardbot

SAS dømt også i 2001

- Dette er ikke første gang SAS tas for kartellvirksomhet. I 2001 var det en sak der de samarbeidet med Maersk. Den gangen var det passasjerer, ikke frakt, sier Lidman.

- Det vitner om svært dårlig moral, mener flyanalytikeren. 

Den gangen idømte EU-kommisjonen SAS og Maersk Air bøter på 300 millioner kroner for å ha inngått hemmelige avtaler om å dele markedet for internasjonale flyginger fra Billund og København.

Les flere nyheter på ABC Nyheters forside.

Privatøkonomi
Populært