Meny

Her er Norwegians New York-fly

Slik ser Boeings Dreamlinere ut. Fra og med høsten 2012 kan Norwegians passasjerer om alle planer går i orden, fly slike fly til langdistanse destinasjoner som New York og Bangkok.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian har valgt Dreamliner fra Boeing til sin langdistansesatsing. I dag ble den første kontrakten undertegnet.

I dag underskrev Norwegian den første leasingkontrakten på to fly med det amerikanske leasingselskapet ILFC.

Norwegian har med dette sikret seg aller nyeste generasjon fly, tilpasset fremtidens krav til passasjerkomfort og miljø.

I første omgang har flyselskapet inngått avtale om å lease to fly med leveranse høsten 2012. Det arbeides videre med å sikre yttterligere flyleveranser. Selskapet er i sluttforhandlinger om ytterligere fire-seks fly av samme type.

- Dette er en viktig milepæl for oss som betyr at vi har tatt et valg med hensyn til flytype. Dreamliner er et fly for fremtiden, med en høy passasjerkomfort og lave driftsutgifter. Lavt drivstoff-forbruk gjør også at flytypen uten tvil er den mest miljøvennlige vi kunne velge, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

Les også: Norwegian går for lavprisluksus

Vil starte flyvninger i 2011 - Vi arbeider videre med muligheten for oppstart av langdistanseruter i 2011. Det er absolutt muligheter for korte leasingavtaler i en overgangsfase, før de flyene vi har inngått avtale om i dag er tilgjengelig for oss, sier Kjos.

I likhet med dagens flytilbud vil Norwegian tilby billige og direkte langdistanseruter der man unngår dyre og tidkrevende mellomlandinger. Dreamlineren har en størrelse som passer perfekt til skandinaviske forhold. Kombinert med lengre rekkevidde og betydelig lavere driftskostnader åpnes det for mange nye direkteruter til andre kontinenter. Først ut vil være ruter til New York og Bangkok.

Les: Enda flere flyr med Norwegian

Kjos må på milliardshopping

Norwegians "hemmelige" langdistanseplaner

Privatøkonomi
Populært