Meny

Merkevareavhengighet

Apple-logoen på en Applebutikk i San Francisco. Foto: Scanpix/AP.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Er det mulig å knytte et følelsesmessig bånd til en merkevare som er så sterkt at du vil oppleve separasjonsangst om du må kjøpe konkurrentenes produkter?

Ifølge en ny studie fra USC Marshall School of Business er svaret ja.

Båndet kan være så sterkt at konsumentene er villige til å ofre tid, penger, energi og eget rykte for å bevare sin tilknytning til merkevaren.

Les også: Truer blogger med søksmål

Lojalitet

Studien «Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers» er offentliggjort i tidsskriftet Journal of Marketing.

Forfatterne av studien finner at merkevaretilknytning har en langt større virkning på forbrukerne enn tidligere antatt.

Merkevaretilknytning avhenger av forholdet mellom merkevaren og forbrukeren, og kan bidra til å forklare kjøpsadferd og lojalitet til merkevaren.

Les også: Juritzens bokomslag ulovlig

Ofrer seg

Gjennom merkevaretilknytning ser forbrukerne merkevarene som en forlengelse av seg selv.

I studiens konklusjoner heter det blant annet:

* Jo sterkere merkevaretilknytningen er, dess villigere er forbrukeren til å ofre personlige ressurser for å opprettholde båndet.

* Forbrukere med tett merkevaretilknytning er mer motivert for å vie egne ressurser til merkevaren. De vil betale mer, forsvare merkevaren, rakke ned på alternativer og vie mer tid til merkevaren gjennom nettsamfunn og å promotere den i sosiale medier.

Les også: Hefner reddet Hollywoodskiltet

Privatøkonomi
Populært