EU-kommisjonen bekymret for norsk flysikkerhet

– Norge har somlet lenge nok, sier kilder i EU-kommisjonen til Aftenposten. Foto: Scanpix
– Norge har somlet lenge nok, sier kilder i EU-kommisjonen til Aftenposten. Foto: Scanpix

Nye og strengere sikkerhetsregler for sivil luftpart som ble vedtatt av EU i 2008, er ennå ikke innført i Norge. Det bekymrer EU-kommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kommisjonen har gjentatte ganger mast på Norge om å ta inn de nye sikkerhetsreglene i EØS-avtalen, men regjeringen har motsatt seg de nye reglene, skriver Aftenposten.

Tålmodigheten til EU-kommisjonen er nå i ferd med å ta slutt.

– Norge har somlet lenge nok, og vi har gjort det klart at det ikke kan fortsette fordi dette gjelder flysikkerhet, sier kilder i EU-kommisjonen til avisen.

Årsaken til regjeringens lunkne holdning er artikkel 25 i forordningen som åpner for at EU-kommisjonen kan bøtelegge personer og foretak som bryter reglene. En slik innrømmelse vil komme i konflikt med den norske grunnloven som slår fast at det kun er norske myndigheter som kan straffe norske borgere og foretak.

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet er positiv til at man ønsker å utrede et felles europeisk regelverk på området.

– Vi har helt uformelt luftet muligheten for en annen måte å organisere dette på som prinsipielt ikke er så utfordrende i forhold til EØS-avtalen, og vi vil drøfte en slik modell nærmere med kommisjonen, sier Lahnstein til NTB.

Han er derfor noe overrasket over at anonyme kilder velger å uttale seg i Aftenposten.

– Vi er litt overrasket at man fra kommisjonens side velger å gå ut med anonyme kilder for å legge press på saken når vi nå er i en dialog. Jeg opplever saken som lite dramatisk, og det er her snakk om å finne en praktisk løsning på hvordan vi skal håndtere dette, sier han.

(©NTB)

Personvernpolicy