– Reklameforbud for fall

– Hvis det åpnes for alkoholreklame på TV3, må det føre til en total revurdering av reklameforbudet i Norge, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. (Foto: Colourbox.com)
– Hvis det åpnes for alkoholreklame på TV3, må det føre til en total revurdering av reklameforbudet i Norge, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen. (Foto: Colourbox.com)
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norske bryggerier tror hele det norske forbudet mot alkoholreklame står for fall dersom TV3 får lov til å sende alkoholreklame.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

EU har nå pålagt Norge å tillate alkoholreklame i TV-sendinger fra utlandet, ifølge Aftenposten. TV3, som sender fra London, kan komme til å få reklamere fritt for alkohol.

– Hvis det åpnes for alkoholreklame på TV3, må det føre til en total revurdering av reklameforbudet i Norge, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og Drikkevareforeningen.

Han påpeker at reklameforbudet for lengst har gått opp i limingen med internett.

– Det er i hovedsak utenlandske produsenter av vin og brennevin som tjener på dette. Nordmenn drikker mer vin og sprit enn før, mens ølets andel har vært jevnt synkende de siste ti år, sier Nome.

I dag kan Vinmonopolet informere om sine produkter på internett, mens bryggeriene trues med dagbøter hvis de gjør det samme.

– En slik praksis kan umulig fortsette dersom det skal bli alkoholreklame på TV.

Bryggeriforeningen mener myndighetene må vurdere om det norske totalforbudet for reklame av alkohol er gått ut på dato. (©NTB)

Les også:

EU vil tvinge Norge til å godta alkoholreklame

Foreslår 20-årsgrense på tobakk