God sjef viktigere enn høy lønn

Illustrasjonsfoto: Colourbox
Illustrasjonsfoto: Colourbox

De ansatte vet hva som skal til for å få et godt arbeidsmiljø.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En god sjef kommer høyere opp på listen enn høy lønn og interessante arbeidsoppgaver.

Det fremgår av en ny stor undersøkelse som er omtalt i den svenske avisen Upsala Nya Tidning, skriver epn.dk.

Bak funnene står Manpower og Kairos Future, som har spurt 20.000 medarbeidere om hva som gir et godt arbeidsmiljø. Å lokke med en høy bonus for å gjøre de ansatte fornøyde, er altså ikke nok - i alle fall ikke i seg selv.

Googler sjefen
- Sjefen er viktigere enn alt annet når det handler om muligheten for å rekruttere dyktige medarbeidere og for å øke effektiviteten, sier Sofia Rasmussen til avisen.

Undersøkelsen avdekker også at halvparten av jobbsøkerne gjør research på sjefen før de stiller i et jobbintervju.

- Og i USA er det blitt vanlig at foreldrene finner info om sjefen der barna deres skal begynne å jobbe. Slik er det når curlinggenerasjonen skal ut på arbeidsmarkedet, sier hun.

Tydelighet, tydelighet, tydelighet
I motsatt ende viser den svenske undersøkelsen at de største stressfaktorene på arbeidsplassen er utydelig lederskap med motstridende krav, dårlig stemning, mangel på struktur og regler og uinspirerende arbeidsoppgaver. Å ha mye å gjøre på jobben, ble derimot ikke ansett som så veldig negativt.

Les også:

A-mennesker er mer fremgangsrike

- Lederens mål er ikke å få venner for livet

- Bedre å bry seg for mye