God sjef viktigere enn høy lønn
De ansatte vet hva som skal til for å få et godt arbeidsmiljø.
En god sjef kommer høyere opp på listen enn høy lønn og interessante arbeidsoppgaver.
Det fremgår av en ny stor undersøkelse som er omtalt i den svenske avisen Upsala Nya Tidning, skriver epn.dk.
Bak funnene står Manpower og Kairos Future, som har spurt 20.000 medarbeidere om hva som gir et godt arbeidsmiljø. Å lokke med en høy bonus for å gjøre de ansatte fornøyde, er altså ikke nok - i alle fall ikke i seg selv.
Googler sjefen
- Sjefen er viktigere enn alt annet når det handler om muligheten for å rekruttere dyktige medarbeidere og for å øke effektiviteten, sier Sofia Rasmussen til avisen.
Undersøkelsen avdekker også at halvparten av jobbsøkerne gjør research på sjefen før de stiller i et jobbintervju.
- Og i USA er det blitt vanlig at foreldrene finner info om sjefen der barna deres skal begynne å jobbe. Slik er det når curlinggenerasjonen skal ut på arbeidsmarkedet, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenTydelighet, tydelighet, tydelighet
I motsatt ende viser den svenske undersøkelsen at de største stressfaktorene på arbeidsplassen er utydelig lederskap med motstridende krav, dårlig stemning, mangel på struktur og regler og uinspirerende arbeidsoppgaver. Å ha mye å gjøre på jobben, ble derimot ikke ansett som så veldig negativt.
Les også:
A-mennesker er mer fremgangsrike