Tjener fett på bompenger

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bompenger skal i utgangspunktet finansiere byggingen av veien. Men momsregler gjør at veien kan bli en ren inntekstkilde for fylket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En rekke departementer med Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet i spissen jobber nå med finne ut hvordan de skal takle at en rekke fylker i realiteten kan bli momsrefusjonsbaroner fordi de har fått overført 17.000 kilometer vei fra staten, skriver Aftenposten.

Ved nyttår fikk en rekke fylkeskommuner overført deler av veinettet. Dette er veier som staten i utgangspunktet har finansiert. Endel av veiene er også bompengefinansiert, og når eieren ikke er staten, så har den krav på åtte prosent momsrefusjon fra staten.

- Når det bygges for bompenger, så får fylkene i tillegg til gratis vei også åtte prosent i fylkeskassen uten at de bruker egne penger, forklarer utbyggingsdirektør Lars Aksnes i Vegdirektoratet til avisen.

Får i pose og sekkDette blir en ren inntekt for fylkene selv om de ikke har brukt en eneste krone av egne penger på prosjektet. I tillegg er ikke refusjonspengene øremerket til samferdsel, slik at fylkene kan bruke pengene til hva de selv ønsker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det betyr at bompenger ikke bare sparer fylkeskommunene for utgifter til veier, det kan også gi inntekter. Nettopp dette aspektet har satt sinnene i kok hos Fremskrittspartiet, som er motstanser av bompenger generelt.

- Det er galskap å gi fylkene enda et nytt incitament til å starte bompengeselskap, sier nestleder i transportkomiteen, Bård Hoksrud til avisen.

I samferdselsdepartementet kan man ikke gi noe svar på om dagens ordning skal endres.

- Det vil jeg ikke svare på. Den eneste kommentaren jeg kan gi er at dette er et sprøsmål som nå blir vurdert av flere departementer. Vi tar sikte på en så rask avklaring som mulig, sier avdelingsdirektør Ola Brattegard.

Les også:

Renteblemme i Norwegian

- Det blir penger igjen til dere også

- Trakasserte ansatte

Norges nye anti-spahotell