Slik får du lavest mobilkostnader

Illustrasjonsfoto: Scanpix
Illustrasjonsfoto: Scanpix

Enkroners-tilbudene er dyre.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Se også

Mobiltelefonkjøp
Lønner det seg å kjøpe en mobiltelefon med eller uten binding? Her får du hjelp til å regne ut hva som billigst for deg når du skal kjøpe ny mobiltelefon.

Telepriser.no
Her finner du ut hvilket mobilabonnement som er billigst for deg.

Mobiltelefontester
Flere netsteder publiserer tester av mobiltelefoner. Dette er de viktigste.

Amobil

Aftenposten Forbruker

Din Side

Klikk.no

Mobilen.no

Lavest mobilkostnader får man ved å kjøpe telefon og abonnement hver for seg. I tillegg er nett billigere enn butikk, og utroskap mot mobiloperatører lønner seg, skriver Dagens Næringsliv.

I rapporten «Bundet til mobilmasten» skrevet av stipendiat Alexander Schjøll og seniorforsker Randi Lavik ved Statens Institutt for forbruksforskning (Sifo), heter det at «Mobilmarkedet er komplekst og lite oversiktlig for forbrukere, bransjeaktører og regulerende myndigheter». Det fremgår også av rapporten at mange i mobiltelefonbransjen ønsker at Konkurransetilsynet skal gå inn og granske forholdene.

Les rapporten her.

Uoversiktlig

Halvparten av fjorårets salg på 2,3 millioner mobiltelefoner, var trolig solgt med binding til et abonnement.

Billige mobiltelefoner - ofte énkronetilbud - lokker kunder til å tegne abonnement som blir kostbare for dem, ifølge rapporten.

- Det er gjerne de kundene som er minst flinke til å orientere seg i markedet som kjøper en billig telefon koblet til et abonnement. Flinkest er de unge kjøperne som kjøper mobiltelefon og abonnement hver for seg, og som ikke er trofaste mot en operatør, sier Schjøll til DN.

Han understreker at énkronestelefonene er en ren avbetalingsordning hvor kundene betaler i form av høye abonnementskostnader.

«Begrenset valgfrihet»I rapporten rettes også søkelyset mot at få og store aktører kontrollerer markedet.

- Forbrukere som kjøper mobiltelefon og abonnement i «fysiske» butikker, har begrenset valgfrihet. Dette skyldes at butikkene ikke selger telefoner sammen med de billigste abonnementene. De beste tilbudene finner man ikke i butikk, men på selskapenes nettsider, sier Schøll til DN.

Rapporten konkluderer med at detaljister, alt fra mobilselskapenes egne butikker til selvstendige kjeder som Expert og Elkjøp/Lefdal, har bundet seg til en, høyst tre, mobiloperatører.

I motsetning til andre deler av elektronikkmarkedet er mobiltelefonbransjen preget av at flere aktører helt eller delvis kontrollerer hele salgskjeden.

Les også:

Ødelagt mobil? Du kan kreve mer tilbake enn du betalte

Betaler deg hvis du ikke skifter mobil

Personvernpolicy