Millionbøter til Jernbaneverket og CargoNet
Avgjørelsen fra Statsadvokaten i Oslo bygger på at det er avdekket fire alvorlige sikkerhetsbrudd i tilknytning til virksomheten på Alnabru stasjon og på toglinjen ned Lodalen mot Oslo S og Sjursøya. Bruddene innebærer at det ikke var etablert hindre som skulle forebygge ulykker.
Manglende sikkerhetstenkning
– Etterforskningen har avdekket manglende sikkerhetstenkning i foretakene på områder hvor konsekvensene av feil kan bli svært alvorlige. I dette tragiske tilfellet har det ført til tap av tre menneskeliv og fire skadde, sier politiadvokat Carl Graff Hartmann i Oslo politidistrikt.
Ulykken skjedde da 16 godsvogner uten kontroll rullet fra Alnabru og ned til Sjursøya der togsettet braste inn i en bygning.
Etterforskningen av ulykken har blant annet påvist manglende rutiner for å hindre misforståelser i muntlig kommunikasjon mellom skifteleder på lokomotivet og den som styrer sporvekslene. Det var en slik misforståelse som førte til at skinnebremser ble åpnet og tog ledet ut av et sikkert område på Alnabru. Dessuten er det påvist at det ikke ble brukt håndbrems på vognene da de sto på Alnabru slik regelverket tilsier.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPå terminalen på Alnabru var det dessuten ingen som hadde forvisset seg om at lokomotivet hadde kontroll over vognene da de ble ført ut av et sikkert område.
Politiets etterforskning viser dessuten at det finnes svært begrensede muligheter til å stanse et løpsk tog.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenAnsatt brøt loven
I tillegg mener statsadvokaten at en person som er ansatt i Jernbaneverket har overtrådt straffelovens paragraf 151, for uaktsomt å ha forårsaket en jernbaneulykke. Det betyr at man mener vedkommende har brutt aktsomhetsplikten på en straffbar måte. Den ansatte har fulgt interne rutiner, men dette er ikke nok ifølge påtalemakten. Imidlertid er skylden så liten at påtalemyndigheten mener det er tilstrekkelig å ilegge vedkommende påtaleunnlatelse, som betyr at han ikke får noen straff.
Jernbaneverket og CargoNet har frist til 8. oktober med å vurdere om de vedtar foreleggene. Hvis de ikke vedtar, havner saken i retten. (©NTB)