Kommunikasjonsbyråer:

Kjøper mest kommunikasjon

Lar kommunikasjonsbransjen blomstre: Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. (Foto:Terje Bendiksby/Scanpix)
Lar kommunikasjonsbransjen blomstre: Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim. (Foto:Terje Bendiksby/Scanpix)

På to og et halvt år har departementene brukt 20 millioner kroner hos private kommunikasjonsbyråer. Erik Solheim shopper mest.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(ABC Nyheter): Departementene har kjøpt tjenester for 19,9 millioner kroner fra private kommunikasjonsbyråer i årene 2008, 2009 og så langt i 2010.

Det går fram av en undersøkelse ABC Nyheter har gjennomført i samtlige departementer.

12 av 18 departementer har kjøpt inn tjenester fra eksterne kommunikasjonsrådgivere i denne perioden.

Tallene dreier seg om honorarer til byråene. Kostnader til brosjyrer og annet materiell, kommer i tillegg.

Les også: Disse byråene får oppdrag av regjeringen

Solheim på topp

Og aller ivrigst har Erik Solheims Miljøverndepartement vært i markedet for kommunikasjonsrådgivere, med 4.412.219 kroner.

Da ser vi bort fra Kommunal- og regionaldepartementet, som betalte Gambit H&K AS 9 millioner kroner til en kampanje for å få folk til å gå og stemme ved stortingsvalget i fjor.

Utover det brukte Liv Signe Navarsetes departement kun 293.095 på eksterne kommunikasjonstjenester.

I tillegg til egne krefter

Disse oppdragene kommer i tillegg til det som har vist seg å være en voksende stab av ansatte kommunikasjonsfolk rundt departementenes ledelser.

I juni 2005 var det ansatt 100 kommunikasjonsrådgivere i departementene. I juni i 2009 var antallet steget til 134, meldte NTB i juni. Men det er altså ikke nok.

Les også i VG: Hyrer kostbare taleskrivere

Bare Finansdepartementet, Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet, Helse-og omsorgsdepartementet, Justisdepartementet, Kulturdepartementet og Olje- og energidepartementet har stolt på egne krefter i disse årene.

Les også: Her er selskapene som fikk oppdragene

Medietrening m.m.

I striden om eks-statsråd Bjarne Håkon Hanssens overgang til kommunikasjons-bransjen, ble det fokusert på byråene som det offentliges motparter. Men de spiller så gjerne på lag med statsrådene også.

Medietrening av politikere og framstående byråkrater er ett av formålene departementene hyrer inn byråer til.

Arbeidsminister Hanne Bjurstrøm og den nye politiske ledelsen der brukte for eksempel 42.393 kroner hos Geelmuyden.Kiese tidligere i år, for å bli trent i å takle oss journalister.

Ubåt til besvær

Kritikken som haglet mot daværende fiskeri- og kystminister Helga Pedersens håndtering av den tyske ubåten med mye kvikksølv på havets bunn utenfor Fedje, måtte kontres.

Pedersen, som nå er Arbeiderpartiets parlamentariske leder i Stortinget, hyret inn Katrine Adair som driver Medieløven as, til å analysere mediedekningen av ubåtstriden. Adair ga også Pedersen og andre ledende personer i departementet medietrening.

Fakturaene fra Medieløven i disse årene summerte seg til 172.500 kroner.

Gnistrer i Geelmuyden.Kiese

SV-statsråd Tora Aasland i Kunnskapsdepartementet har så langt i år betalt en drøy million til Geelmuyden.Kiese for deres arbeid med lærerkampanjen GNIST. I fjor lød regningen på kr. 1.751.663 til samme formål.

Tidligere har Geelmuyden.Kiese skolert forhenværende statsråd Øystein Djupedal og statssekretærene Lisbet Rugtvedt og Per Botolf Maurseth i medietrening.

Klima for rådgivning

Miljøverndepartementet brukte 2 millioner kroner i fjor på å få selskapet Los & Co til å drive kampanjen «Lyden av et klimavennlig Norge» i november og desember 2009. Samme selskap fikk utbetalt 1.156.250 kroner for PR-rådgivning, idearbeid, strategisk rådgivning med mer i fjor.

Bak en post for «profil og konseptarbeid» skjuler seg en foredragsturné om klima på ungdomsskoler i hele landet fra september, holdt av polfarer og polarhistoriker Tobias Thorleifsson.

Norgesprofilering

Utenriksdepartementet har så langt brukt 1.259.489,04 kroner. Av dette har 600.000 kroner gått til Apeland Informasjon og 57.282,04 til Burson-Marsteller for å drive profilering av Norge.

Det øvrige er brukt til medietrening av embetsverket og nye politikere, i regi av Øyvin Tjore Kommunikasjon.

Les også i forskning.no: Bruker departementene kommunikasjonsrådgivere til pr eller propaganda?

Personvernpolicy