Ren elektrisk nytelse

De har bygd den morsomste el-bilen verden har sett, men klarer Tesla Motors å overleve kampen mot de store bilselskapene?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

PALO ALTO (ABC Nyheter): Et hissig hviiiin er alt du hører mens speedometeret beveger seg fra cirka 20 kilometer i timen helt opp til 150. Det hele går så fort at du knapt nok merker det. Så snart du slipper gassen går farten ned igjen til noe som er mer akseptabelt på en amerikansk motorvei.

Bilene du kjører forbi prøver å ta deg igjen, bare for å ta bilde. Du sitter så nærme bakken at du kunne vært i en go-cart, men det er ikke det. Det er en Tesla Roadster.

Tesla Motors har klart det verken Smart eller Think! har maktet. De har laget en elektrisk bil som er så morsom at selv de mest seriøse bilfreakene har lyst til å ha en.

Prislappen er ikke for fattigfolk, men hvis produsenten lykkes med strategien sin vil også vi som ikke har 700.000 kroner å bruke på pendlerbilen snart kunne sitte i en Tesla.

Bellona-mobil

I Norge er det først og fremst Bellonas Frederic Hauge som har gjort bilen kjent. Miljøminister Erik Solheim fikk også et par flaue minutter på TV 2 Nyhetene da han hadde kjørt en Roadster ulovlig.

Men større stjerner enn som så har falt for den elektriske sportsbilen.

Både George Clooney og Leonardo DiCaprio skal ha hver sin. Google-gründerne Larry Page og Sergey Brin skal også ha betalt de 109.000 dollarene bilen koster i USA. Og det er nettopp dette segmentet Tesla Motors og deres administrerende direktør Elon Musk har siktet på. Oss vanlige dødelige blir først en målgruppe når den neste modellen er klar.

Stikker seg ut. Tesla Roadster Sport ser ikke ut som andre biler. Foto: Hans H. TorgersenStikker seg ut. Tesla Roadster Sport ser ikke ut som andre biler. Foto: Hans H. Torgersen

- I stedet for å kopiere en familiebil, og dermed bygge en elektrisk bil på en oljedrevet bils premisser ønsket gründerne som stiftet Tesla å lage en toppmodell med en gang. De ville bygge en bil som konkurrerte med Porsche og Ferrari, og det har de klart, sier Ricardo Reyes, som er viseadministrerende direktør for kommunikasjon i Tesla til ABC Nyheter.

Ren underholdning

ABC Nyheter fikk sjansen til å prøvekjøre Tesla Roadster i tre timer. Det var ren moro.

Fra man setter seg inn, noe mange nok vil se på som en utfordring på grunn av bilens sportslige utforming, til man går ut av den igjen, har man et fett smil om munnen.

Akselerasjonen er helt annerledes enn det man er kjent med fra bensinbiler. Frykten for at man ikke skal kunne kontrollere en sportsbil som dette er helt bortkastet. Her har man hundre prosent kontroll fra første trykk på gasspedalen.

Om man kjører opp bratte, svingete bakker, eller har en rett strekning på motorveien omringet av mange større biler, så har man full kontroll over både bil og situasjon. Farten reguleres enkelt, selv om det noen ganger er vanskelig å følge med på speedometeret.

Tesla Roadster Sport er en rendyrket sportsbil, men også et konsept fabrikanten håper man skal kunne få erfaringer fra som skal kunne brukes til mer hverdagslige modeller, og det er ingen grunn til å mistro denne ambisjonen.

Lager syvseter

Ricardo Reyes forteller at man dermed ville kunne plukke med seg all lærdommen fra toppmodellen når man senere ville bygge biler som var mer tilgjengelig for folk flest. Den nesten modellen, med navnet Model S, skal etter planen være klar i 2012. Da vil prislappen i USA være på cirka 57.000 dollar, altså cirka halvparten av den mer sportslige forgjengeren. Og den skal ha plass til fem voksne og to barn.

Model S. Lanseringen av sedanen med plass til syv skal etter planen skje i 2012. Foto: Scanpix.Model S. Lanseringen av sedanen med plass til syv skal etter planen skje i 2012. Foto: Scanpix.

- Når Model S kommer på veiene så er det nettopp den læringen man har fått gjennom Roadsteren som er nøkkelen. Du kan si at vi bruker Roadsteren som Ford, Mercedes og andre har brukt racerbilteamene sine. Dette har vært vår testbenk, sier Reyes.

Prislappen vil altså være på nivå med en ny Golf fra VW. Det store spørsmålet er likevel om Tesla Motors kan klare å levere bilen de har lovet.

Tesla Roadster ble første gang lansert i 2008, altså samme år som finanskrisen virkelig traff USA. Reyes innrømmer at de første to årene har vært tøffe. Veldig tøffe.

- Samtidig var dette tiden da det virkelig gikk opp for folk at vi må bli kvitt avhengigheten av olje. De største navnene i bilbransjen har også satset tyngre på elektriske alternativer i den samme perioden, men selvfølgelig. Det er ikke ideelt å lansere en toppløs sportsbil i luksusklassen samtidig med den største finansielle krisen siden den store depresjonen, sier Reyes.

Børsnotert

Hovedkvarter. Bak disse veggene arbeider nå 600 personer med å forme framtiden for elektriske biler. Foto: Hans H. TorgersenHovedkvarter. Bak disse veggene arbeider nå 600 personer med å forme framtiden for elektriske biler. Foto: Hans H. Torgersen

Dårlige økonomiske resultater til tross (Tesla Motors har så langt ikke gått i pluss mer enn én måned siden det ble startet i 2003) var selskapet populært da det ble børsnotert i sommer.

Umiddelbart doblet aksjeprisen seg fra 15 til over 30 dollar, men prisen har nå stabilisert seg på cirka 21 dollar per aksje.

Tesla har også skrevet kontrakter om å levere batteripakker til Daimlers store satsing på elektriske kjøretøy. Både Smart og Mercedes A-klasse vil ha teknologi fra Tesla ombord. Toyota har også skutt penger inn i selskapet, og vil satse på å utvikle en elektrisk Rav4 sammen med bilprodusenten i Silicon Valley.

Selskapet har også et samarbeid med Freightliner, som er Daimlers transportving. Dermed håper selskapet å kunne levere elektriske motorer som kan drifte større transportenheter. Ikke nødvendigvis trailere, men gjerne budbiler og postbiler.

Har troen. Ricardo Reyes og resten av Tesla-teamet tror både på eget produkt og på en elektrisk form for transport i fremtiden. Foto: Hans H. TorgersenHar troen. Ricardo Reyes og resten av Tesla-teamet tror både på eget produkt og på en elektrisk form for transport i fremtiden. Foto: Hans H. Torgersen

Og nettopp her ligger kanskje noe av nøkkelen for den første børsnoterte bilfabrikanten i USA siden Ford i 1959. Samarbeidet med konkurrentene kan være det som berger en aktør som ellers ville slitt med å overleve.

Premium-klasse

- Det er klart det er skremmende når man er på bilmessen i Frankfurt, og jeg tror det var Audi, sier at de vil sette 300 ingeniører på å løse det elbil-spørsmålet. Den gang var vi ikke engang 300 ansatte i Tesla Motors. Samtidig ligger vi veldig langt framme. Vi har allerede funnet mange av løsningene, og vi vet at vi ikke vil være det eneste selskapet som lager elbiler i fremtiden, sier Reyes.

Han mener det er bra at det kommer flere aktører inn, men mener hans eget selskap ikke har andre utfordrere enn de store tradisjonelle bilfabrikantene.

Spartansk, men eksklusivt. Tesla Roadster er bygd i samarbeid med britiske Lotus. Foto: Hans H. TorgersenSpartansk, men eksklusivt. Tesla Roadster er bygd i samarbeid med britiske Lotus. Foto: Hans H. Torgersen

- Det er de vi sammenligner oss med. De store tyske og italienske bilmakerne. Vi har som mål å levere i samme kvalitet som Mercedes og BMW. Men uten eksosrør, sier han.

Kresne forbrukere

Samtidig avslører han det som er det største problemet med alle elbiler. Vil vanlige folk egentlig ha dem? Da ABC Nyheter stoppet innom et tettsted onsdag var det mange skuelystne som stoppet opp. Det viktigste spørsmålet var hvor mange mil du får på en oppladning. Når svaret var 40 mente folk det var i minste laget.

- Det er bra, men det er litt for kort til å kjøre på hytta med, sa en syklist som stoppet for å se på doningen.

Morsomt. Inne i en Roadster har du full kontroll, selv om du er liten i trafikken og det går styggfort. Foto: Hans H. TorgersenMorsomt. Inne i en Roadster har du full kontroll, selv om du er liten i trafikken og det går styggfort. Foto: Hans H. Torgersen

Ricardo Reyes og Tesla er enige i at det er en utfordring der, men mener det er umulig å tilfredsstille alle.

- Hvis du sammenligner en elektrisk Tesla med en hvilken som helst annen bil som drives på fossilt brennstoff så har den med eksosrør en fordel, og det er avstanden den kan kjøre. Vi kan slå den på hastighet, akselrasjon og det meste annet. Vi har klart å lage en elektrisk bil som fungerer i hverdagen for det folk flest bruker bilen til, nemlig å komme seg til og fra jobb. Det er lett å finne en negativ ting med noe, og det er greit nok, men hør; vi har ikke eksos!

- Og var det ikke en morsom opplevelse å kjøre bilen? Jeg bruker å si at det er en bil jeg kan kjøre fra 0-100 på 3,7 sekunder, og en bil bestemoren min kan kjøre fra 0-100 på 3,7 sekunder, sier Reyes og smiler.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden