Han kan håve inn 16 mrd. i høst

Konsernsjef Helge Leiro Baastad skal gjennomføre et gigantisk aksjesalg i forbindelse med forsikringsselskapets børsnotering i høst (foto: Scanpix).
Konsernsjef Helge Leiro Baastad skal gjennomføre et gigantisk aksjesalg i forbindelse med forsikringsselskapets børsnotering i høst (foto: Scanpix).

Det kan bane vei for tidenes norske finansfusjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Forsikringsgiganten Gjensidige gjentar nå at selskapet planlegger børsnotering i løpet av høsten, etter at selskapet måtte utsette den planlagte børsnoteringen januar 2008.

I alt skal Gjensidige selge unna 25 til 40 prosent av aksjene før toppsjef Helge Leiro Baastad ringer i bjellen på Oslo Børs.

Analytikere Dagens Næringsliv snakket med i mars anslo en eventuell børsverdi på Gjensidige til 25 til 40 milliarder kroner. Det vil si at Baastad kan hente inn 6-16 milliarder kroner i frisk kapital før børsnoteringen.

Med så mye penger i selskapets kasse vil spekulasjonene om at Gjensidige og konkurrenten Storebrand kommer til å slå seg sammen, igjen skyte fart.

Spekulasjonene har gått i årevis, men i mars 2009 kom imidlertid meldingen om at de to partene har vært i samtaler, men at de da var avsluttet.

Les også: Storebrand og Gjensidige dropper fusjon

Flere analytikere mener likevel at siste ord ikke er sagt, og Fondsfinans-analytiker Bengt Kirkøen skrev senest i juli at han forventer at Storebrand og Gjensidige fusjonerer.

Halverer bunnlinjen
Gjensidige er største aksjonær i Storebrand, og økte sin eierandel til 24 prosent høsten 2008. Dette bidro til å sette fart i spekulasjonene.

Planene om børsnotering kom i forbindelse med andrekvartalstallene torsdag. Selskapet halverer resultatet i andre kvartal 2010, og endte opp med en bunnlinje på 530 millioner kroner.

I samme kvartal ifjor endte resultatet på drøyt én milliard kroner.

Selskapets kombinerte erstatnings- og inntektsrate for skadeforsikringsvirksomheten var 93,3, som betyr at selskapet betalte mindre ut i erstatning til kunder enn det får inn i forsikringspremier. Ifjor lå dette nivået noe lavere, på 91,9.

Resultatet er preget av et høyere nivå av storskader for Næringsliv Norge og Norden, opplyses det.

Kostnadsandelen, altså utgifter på premieinntekter, for kvartalet endte på 17,1, marginalt lavere enn fjoråret.

Les også:

Forsikringsgigant varsler børsnotering

Må gjøre børsjobben helt på nytt

Personvernpolicy