– Norske bedrifter når ikke ut til nye nordmenn

Innvandrere blir stadig mer kjøpesterke, men fordommer hindrer norske bedrifter i å satse på det nye markedet, mener BI-forsker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Norske bedrifter er absolutt ikke flinke nok til å nå ut til innvandrerne. Jeg tror det kommer av fordommer. Tallene viser at innvandrere lønner seg for staten. Nå begynner mange av disse gruppene å få mer romslig økonomi, og de etterspør stadig flere varer, sier Mathias Thjømøe, førsteamanuensis i markedsføring ved BI, til Klassekampen.

Thjømøe mener dagligvarebransjen er god til å nå ut, mens bedrifter som selger klær og forbruksvarer, kan bli mye flinkere.

– Men for kjedene som opererer med store kvantum, er det viktig å selge mye. Der de ikke lykkes, kommer de små familiedrevne grønnsakshandlerne til for å fylle tomrommet, sier han.

Personvernpolicy