Lag en god plan - spar penger

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange mener at oppussingsprosjekter alltid tar dobbelt så lang tid som man tror og blir dobbelt så dyre. Dette gjelder bare for dem som ikke gjør hjemmeleksen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Med en skikkelig plan får du få eller ingen overraskelser, og du evner å holde kontroll med kostnadene og tidsbruken. Planen din skal inneholde følgende punkter:

  • Mål for sluttresultat
  • En planlagt rekkefølge av delprosjektene
  • En planlagt tidsbruk på alle delprosjektene
  • Et budsjett

Gevinsten av en totalplan er full oversikt som gir effektivt arbeid, lavere håndverkerkostnader og billige materialer gjennom store innkjøp.

Planlegging er viktig

Vår egen erfaring og erfaringen til alle vi har vært i kontakt med når vi har skrevet dette, er viktigheten av å planlegge oppussingsprosjekter før du kjøper så mye som en spiker. Vi mener ikke at du skal planlegge deg i hjel hvis jobben er å male en vegg. Men oppussingsprosjektet skal ikke være så veldig stort før planen kommer til nytte.

Jo større prosjekter, jo viktigere er det å planlegge og jo mer omfattende og detaljorientert må planen bli. Du må ansette deg selv som prosjektleder og entreprenør. Det må lages en totalplan på hele prosjektet. Du må målsette sluttresultatet, planlegge rekkefølgen og tidsbruken av alle delprosjektene og du må budsjettere kostnadene. Særlig gjelder dette hvis noe av det du skal gjøre krever godkjenning etter plan og bygningsloven. Det er dyrt og ufattelig tidkrevende å måtte gjennomføre to søknadsprosesser hvis en totalplan for oppussingen/ ombyggingen avdekker at flere forhold kan behandles i en og samme søknad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bruk av eksperter

I planleggingen vil mange ha nytte av å investere i litt hjelp fra arkitekter, interiørarkitekter eller konsulenter. Dette kan spare deg for mange penger senere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Arkitekter er trent til også å tenke økonomi. De kan finne løsninger som gjør det beste ut av boligen din, men som samtidig i mange tilfeller er billigere enn de løsningene du selv har kommet frem til.

Et godt eksempel hentet fra virkeligheten: I en totaloppussing av boligen var innkjøp av nytt kjøkken planlagt til en kostnad av kanskje 150.000 kroner. Familien hyret en interiørarkitekt for noen tusenlapper for å få gode råd. I stedet for å rive ut hele kjøkkenet, foreslo hun å bygge videre på det eksisterende kjøkkenet og heller male frontene. Hennes erfaring tilsa at sluttresultatet ville bli like bra som å kjøpe et helt nytt kjøkken. Det ble det, og de sparte over 50.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En slik plan gjør også at du kan tenke stort. Du kan effektivisere arbeidet og spare tid og penger ved for eksempel at forholdene er maksimalt lagt til rette for de håndverkerne du er nødt til å søke hjelp hos. Vet du hva som skal gjøres, kan du også beregne mengden av materialer som skal kjøpes inn. Gjør du ett innkjøp eller legger frem material-listen med planlagt innkjøp hos byggevareleverandøren, kan du oppnå rabatter som du bare trodde var forbeholdt de proffe. Med totaloversikten over materialbehovet, åpner det svenske byggevaremarkedet seg. Leier du en stor bil og kjører over grensen, kan du ta med deg alt du trenger til oppussingsprosjektet. Se eget kapittel om dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ethvert oppsussingsprosjekt innebærer også rivning. Bare i rivningsprosessen kan du spare mye ved å planlegge skikkelig slik at mest mulig kan kastes samtidig. Leie av containere er dyrt, og uspiselig dyrt hvis de kjøres bort halvfulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Særlig tidsbruk blir etter hvert et forferdelig slit. For at et litt større prosjekt ikke skal tømme deg for krefter og penger og ødelegge familien samtidig, er en totalplan den eneste redningen. Har du full oversikt over alt som skal gjøres, kan du lettere finne ut hva du skal sette bort til andre. Enten fordi du selv ikke har tid, eller fordi du ikke kan. Dette er viktig. Du må velge de oppgavene du behersker og som det er mest rasjonelt at du utfører. Da sparer du samtidig mest penger, og du slipper å finne deg selv grepet av panikk med tom konto og en halvferdig bolig. Et godt eksempel: Tenk deg at du skal skru opp veggips, sparkle og pusse, lime opp strie og til slutt male.

Hva skal du selv gjøre

Alle disse oppgavene klarer de fleste hobbysnekkere. Men oppgaven det er rasjonelt å sette bort, er sparkling. Enhver som tror han kan sparkle raskt og pent, bør se en maler i aksjon. Er boligen av litt størrelse slik at det er mye vegg som skal sparkles, sparer du enormt med tid og får et mye bedre resultat ved å sette bort jobben. Dette arbeidet er en liten del av alt som skal gjøres. Budsjettet vil vise at du har råd til å sette bort akkurat denne arbeidsoppgaven.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik må du gjennomgå alt som skal gjøres, og identifisere de enkelte oppgavene. Med et edruelig forhold til egen kompetanse og tid er det dermed mulig å plukke ut oppgavene du bør la håndverkerne utføre. Siden du vet hvilke oppgaver håndverkerne skal gjøre hos deg i god tid før arbeidet skal utføres, har du også mulighet til å innhente anbud for den enkelte oppgave. Vi kan tenke oss at du skal pusse opp badet.

Typiske oppgaver du må/bør sette bort er røropplegg, strømopplegg, støping av gulv, legging av membran og kanskje montering av nytt interiør. Det du kan klare selv er rive det eksisterende badet, klargjøring av vegger, det vil si rupanel/gips, flislegging og tak. Nå vet du hvilke håndverkere du trenger og du kan hente inn tilbud fra flere av dem. Hvis badet i tillegg bare er en del av et større oppussingsprosjekt, kan det tenkes at du trenger noen av båderomshåndverkerne også andre steder. Med en konkret arbeidsliste for den enkelte håndverker, får du mer eksakte anbud som er lettere å sammenligne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Et annet og ikke helt uvesentlig økonomisk poeng, er nettopp dette med å ha et edruelig forhold til egen kompetanse. De fleste av oss hobbyhåndverkere må innrømme at vi har en tendens til å overdrive våre evner. Når vi i ettertid studerer resultatene av vår innsats, må vi innrømme at alt ikke er like pent utført. Det hjelper ikke å være aldri så stolt av egen flislegging, hvis alle andre synes resultatet mest av alt vitner om en full mann som har gått amok med fugemassen og silikonsprøyta. Dette reduserer selvfølgelig verdien på boligen ved salg. Det kan med andre ord være økonomi også i det å innse egen begrensning selv om håndverkeren koster litt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalplanen vil også føre til at det er lettere å planlegge vennedugnader. Venner er nesten alltid velvillig innstilt til å ta i et tak, men moderne mennesker har dårlig tid. Med god planlegging vet du når en rivningsjobb skal gjøres, et betonggulv pigges opp eller et tak stenlegges osv. I god tid bør du ha sørget for å ha skaffet deg et arbeidslag med kraft i.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En totalplan tvinger deg også til å tenke gjennom hva du på lang sikt har planlagt å gjøre med boligen. Mange av oss har begynt oppussingen i ett rom, og tenkt at det skal bli med det rommet. For så å se at oppussingen sniker seg som et virus videre i boligen fra rom til rom. Og kanskje til slutt funnet ut at det rommet man begynte med må bygges om eller åpnes opp mot andre rom. Eventuelt innsett midt i oppussingsprosjektet at materialene eller fargene man begynte med ikke kan brukes andre steder, og dermed kanskje blitt tvunget til å endre materialvalget eller fargene man startet med.

Gratis eksperter

Interesseforeningene til håndverkerne, Byggforsk, produsenter av bygningsmaterialer og en rekke andre har tilgjengelige eksperter som alle kan bruke. Tjenestene er som oftest gratis. Dette er god hjelp for enhver hobbyhåndverker. Så lenge du har helt konkrete problemstillinger, får du konkrete svar og råd. Se eget kapittel for oversikt over dette.

Artikkelen er skrevet av Smarte Penger.