Meny

- Har unngått Ryanair-stemplet

Bjørn Kjos (foto: Scanpix)
Bjørn Kjos (foto: Scanpix)

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lave flybillettpriser har kommet for å bli, tror Arctic-analytiker. Men mens Ryanair irriterer med ekstragebyrer i fleng, godtar vi glatt Norwegians prispåslag.

Over 1,2 millioner passasjerer fløy med lavprisflyselskapet Norwegian i juni i år - en økning på 25 prosent sammenlignet med samme måned ifjor.

Dette er det høyeste passasjertallet lavprisflyselskapet noen gang har hatt i en enkeltmåned.

Les mer her: Rekordtall fra Norwegian

- Lønnsomheten må fortsatt bli bedre, men Norwegian har funnet rett strategi og har klart å plassere kapasitetsveksten i markedet, sier analytiker Kenneth Sivertsen i Arctic Securities til DN.no.

Juni-tallene viser at andre kvartal i sum vil gi et positivt driftsresultat for flyselskapet, selv med store ekstraordinære kostnader i forbindelse med vulkanutbruddet, forklarer Sivertsen.

Sterkt press på yielden
I forkant av trafikktallene ventet Arctic Securities en yield på 0,57 kroner for juni. Den havnet på 0,54. Men analytikeren tror at yielden (passasjerinntekter, ofte målt i kroner pr kilometer) skal noe opp, selv om det er sterkt press i markedet.

- Norwegian klarer å tjene penger, men jeg blir overrasket hvis SAS klarer å tjene penger med så lave billettpriser. Det finnes en smertegrense. Jeg er redd SAS må ut og be om mer penger fra eierne sine hvis de fortsetter å kjøre så hardt på pris. De er nødt til å ha en strategi for å bedre lønnsomheten, sier Kenneth Sivertsen.

Lavprisflyselskapene har kommet for å bli - og det samme har de lave billettprisene, tror han.

- Folk er ikke villige til å betale så mye for å fly fra A til B lenger, derfor har lavprisflyselskapene blitt så ivrige på å finne ekstrautgifter som folk kan være villige til å betale for. Men mens vi lar oss irritere over at Ryanair stadig legger på nye gebyrer, aksepterer vi at Norwegian tar betalt for eksempel for bagasje og muligheten for å velge sete ombord. Norwegian har unngått det negative Ryanair-stemplet, sier Sivertsen.

- De har klart å finne den rette balansegangen. Å gi folk muligheten til å betale ekstra for noe er noe annet enn å prakke på folk ekstrautgifter, legger han til.

Positiv til langdistanseplaner
Norwegians økte passasjertrafikk og produktivitet skyldes at selskapet utvidet rutenettet fra juli 2009 til juni 2010 og har gjort noen justeringer på kapasiteten.

Kapasitetsøkningen til Norwegian er rett strategi, mener analytikeren, og tror Norwegian vil fortsette å vokse i årene fremover:

- Det er guidet en kapasitetsvekst på 30 prosent inneværende år, og vi tror på 20 prosent vekst hvert år de neste to-tre årene. Å satse på long haul (langdistanseflyvninger, red.anm.), slik Norwegian har varslet vil skje kanskje allerede neste år, ser også ut til å være et godt trekk. Markedene er i endring og folk vil også være interesserte i å betale minst mulig for en tur til for eksempel Los Angeles - akkurat slik det er med kortruter i dag. Med denne strategien vil Norwegian trolig ligge i forkant av markedsutviklingen fremover, sier Sivertsen.

Les også:
- Eksepsjonelt høy risiko i Norwegian

Hermansen trekker seg

- Staten bør ta over REC

Privatøkonomi
Populært