Vekterstreiken er over

LO-nestleder Tor-Arne Solbakken tar selv del i meklingen i vekterstreiken. Her sammen med riksmeklingsmann Kari Gjesteby (t.h.) og forbundsleder Erna Hagensen i Arbeidsmandsforbundet (t.v.). Foto: Kyrre Lien (Scanpix)
LO-nestleder Tor-Arne Solbakken tar selv del i meklingen i vekterstreiken. Her sammen med riksmeklingsmann Kari Gjesteby (t.h.) og forbundsleder Erna Hagensen i Arbeidsmandsforbundet (t.v.). Foto: Kyrre Lien (Scanpix)

Vekterstreiken er over etter at partene kom til enighet natt til søndag. Dermed kan pengeutkjøringer, flytrafikk og vaktoppdrag igjen gå som normalt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette får vekterne:

Genrelt tillegg på kr 7,19

Helg og nattillegg økes med kr 2,- i 2010 og med kr 3,- i 2011

Fått til særskilt forhandling som skal gjennomføres innen januar 2011, 2012 og 2013

Det skal minimum gi en økning på henholdsvis kr 2,- kr 3,50 og kr 5,-Matsatsene økes til kr 74

– Arbeidsgiverne har akseptert forslaget, og arbeidstakerne sender det ut til uravstemning med anbefaling, sa riksmeklingsmann Kari Gjesteby til NTB da det var klart at streiken var over.

Meklingen pågikk store deler av lørdagen, og sent på kvelden la Gjesteby fram en skisse til løsning. Ved midnatt var partene i mål.

Les også: Kan ta en uke før pengene er tilbake

– Det har vært jobbing siden klokken 10 i dag. Vi har snudd hver stein, sa Gjesteby.

– Harde forhandlinger

Forhandlingsleder Erna Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund beskriver forhandlingene som svært harde.

– Først og fremst er jeg veldig glad for at vi fikk en løsning, sier hun til NTB.

Vekterne har oppnådd et generelt tillegg på 7,19 kroner. I tillegg er natt- og helgetillegg blitt regulert.

Les også: Vekterstreiken førte til helikopterstopp

Dessuten er partene enige om å jobbe mot en bedre lønnsutvikling i bransjen.

– Dette er et bedre økonomisk tilbud enn det vi fikk da det ble brudd i forhandlingene, understreker Hagensen.

– Strakte seg langt

Vekterne som har vært tatt ut i streik, skal etter planen være på jobb igjen senest klokken 6 søndag morgen.

Flytrafikken vil dermed igjen kunne avvikles som normalt på lufthavnene som har vært rammet av streiken, opplyser Avinor.

Les også: Slik blir denne familien rammet av vekterstreiken

Også pengeutkjøringene til streiketomme banker, butikker, minibanker og andre institusjoner som trenger kontanter, vil etter alt å dømme komme i gang igjen.

Forhandlingsleder Petter Furulund i NHO Service sier til VG Nett at han er lettet over at det ble en løsning på konflikten.

– Vi følte et utrolig stort ansvar for alle som skulle på ferie og andre som er berørt av dette. Vi følte det nesten umulig å forlate dette stedet i fortsatt streik, da ville det vart i mange uker. Det presset har gjort at vi gikk med på ting vi ellers ikke ville akseptert. Når det er sagt, er det likevel til å leve med, sier Furulund.

Forsterkninger

Det frivillige meklingsmøtet i vekterkonflikten startet klokken 10 lørdag, med forsterket lag på begge sider av bordet. Forhandlingsleder Hagensen i Norsk Arbeidsmandsforbund hadde selskap av LOs nestleder Tor-Arne Solbakken, mens NHO-direktør Svein Oppegaard mønstret på for motparten.

– Jeg tar det som et tegn på at det er en alvorlig situasjon, med en såpass tung streik, kommenterte Kari Gjesteby.

Les også: Frykter streikedødsfall

Streiken, som har vart i en uke, har på en rekke måter vært merkbar for tredjepart. Minibanker har gått tomme, det er blitt færre pengetransporter, vaktholdet ved mange butikker er blitt forringet og det har oppstått lange køer ved sikkerhetskontrollene på en rekke norske flyplasser.

Planla opptrapping

Nærmere 2.500 vektere i sju vaktselskaper la ned arbeidet som følge av konflikten. Hvis ikke partene hadde blitt enige natt til søndag, ville Arbeidsmandsforbundet ha tatt ut ytterligere 800 medlemmer i streik.

Selv om vekterne stiller på jobb igjen tidlig søndag morgen, kan det ta så mye som en uke før minibanker og butikkasser igjen er fylt opp med kontanter.

Les også: Tomme minibanker og stengte flyplasser

– Selv om vi kunne kjørt mer enn normalt, kommer vi ikke til å gjøre det. Vi må forholde oss til blant annet forsikringene våre, som har begrensninger på hvor store verdier vi kan transportere om gangen, sa konserndirektør Peter Wesenberg i verditransportselskapet NOKAS Verdi til NTB før helgen. (©NTB)

Personvernpolicy