Nødsystemet ble ikke brukt før ferjekrasj

B/F Tresfjord er flaggskipet på sambandet Molde-Vestnes, med plass til 150 biler. Foto av skipet i sjøen. Foto: Kjell Herskedal/SCANPIX
B/F Tresfjord er flaggskipet på sambandet Molde-Vestnes, med plass til 150 biler. Foto av skipet i sjøen. Foto: Kjell Herskedal/SCANPIX

Nødsystemet ble ikke brukt da bilferja Tresfjord krasjet inn i ferjekaia på Furneset i Vestnes mandag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det skriver Sunnmørsposten. Pendelferja Tresfjord har propellsystemer i begge ender. Kun framre propeller ble brukt da ferja krasjet med ferjekaia.

Avisen skriver at prosedyrene tilsier at ferja aldri skal ha større fart inn mot kai enn at den skal kunne stoppes med den bakre propellen, som da fungerer som en nødbrems. Dette ble ikke gjort.

Teknisk sjef Glenn Sandberg i Fjord1 MRF bekrefter at mannskapet har opplyst at fartøyet ikke bremset på normalt vis. Det ble foretatt tekniske tester på ferja mandag som viser at fremdriftssystemet fungerte som normalt.

Han bekrefter at systemleverandøren har oppdaget noen uregelmessigheter, men at det er for tidlig å konkludere.

E 39 Molde-Vestnes er et av de mest trafikkerte ferjesambandene i Norge. Det trafikkeres av tre store ferjer. Tresfjord har kapasitet til å ta 124 biler og 500 passasjerer. De to gassferjene Moldefjord og Fannefjord har hver en kapasitet på 129 biler og 390 passasjerer.

Sambandet trafikkeres nå mellom Molde og Vikebukt av fire mindre ferjer, Ivar Aasen, Sogn, Solnør og Kvernes. Det er ventet at den ødelagte ferjekaia på Furneset i Vestnes skal være reparert i løpet av torsdag. (©NTB)

Les også: Seks til sykehus etter hurtigbåtkrasj

Personvernpolicy