Åpner for mer penger til rasutsatte veier

På Røykenes nord for Skibotn har naturkreftene tatt store deler av E6. 1500 kubikk med masse har rast ut. Bruddstedet delte Norge i to. Flommen kom som følge av rekordvarme og påfølgende enorm snøsmelting. I løpet av en time var veien kuttet på to forskjellige steder. HEr mannskaper med gravemaskiner i arbeid med å utbedre bruddstedet. Foto: Svein Eriksen / SCANPIX
På Røykenes nord for Skibotn har naturkreftene tatt store deler av E6. 1500 kubikk med masse har rast ut. Bruddstedet delte Norge i to. Flommen kom som følge av rekordvarme og påfølgende enorm snøsmelting. I løpet av en time var veien kuttet på to forskjellige steder. HEr mannskaper med gravemaskiner i arbeid med å utbedre bruddstedet. Foto: Svein Eriksen / SCANPIX

Regjeringen åpner for å gi millioner i ekstrabevilgninger til utbedring av veier som har vært utsatt for ras og flom i Nord-Norge.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Jeg holder muligheten åpen for ekstrabevilgning til veier i nord. Vi vet ennå ikke omfanget av kostnadene som er forbundet med de ekstraarbeidene som må gjøres, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) til Avisenes nyhetsbyrå (ANB).

Hun har bedt om å bli løpende orientert om den ekstraordinære situasjonen som har oppstått på grunn av flom og ras i Nord-Norge den siste tiden. Kleppa peker på at Region nord i Statens vegvesen har midler til vedlikehold på sitt ordinære budsjett, men sier det nå er behov for mer penger.

– Kostnadene øker dag for dag. Det første anslaget fra Region nord gikk på 30-40 millioner kroner. Det er håndterbart, men nå forstår jeg at det vil dreie seg om atskillig større beløp, sier Kleppa.

Hun legger til at askeskyen fra vulkanen på Island gjør det nødvendig å ha ekstra oppmerksomhet rundt beredskap og åpne veier. (©NTB)

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus