Avgiftsvedtak drepte bio-selskap:Slutt for norsk biodrivstoff

Biodiesel-fabrikk til 350 millioner: Flunkende ny. Står dønn stille i Fredrikstad. Foreløpig er 350 millioner kastet ut av vinduet. Foto: Cornelius Poppe/Scanpix.
Biodiesel-fabrikk til 350 millioner: Flunkende ny. Står dønn stille i Fredrikstad. Foreløpig er 350 millioner kastet ut av vinduet. Foto: Cornelius Poppe/Scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet Habiol som i 16 år har arbeidet for produksjon av norsk biodiesel, oppløses. - Sigbjørn Johnsens avgiftshopp skremmer vekk investorene i all satsing på bio.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Grønne arbeidsplasser i det blå:

22. juni i fjor åpnet den splitter nye biodieselfabrikken til Uniol AS på Øra i Fredrikstad, med en begeistret miljøminister Erik Solheim (SV) som festtaler.

9. oktober la regjeringen fram statsbudsjettet for 2010, der den varsler opptrapping av avgifter på biodisel.

1. desember kastet eierne korta og meldte tvangsakkord. Driften stanses og 16 ansatte satt på porten. Fortsatt jobbes det med å få inn nye investorer.

(ABC Nyheter): Det sier administrerende Terje Johansen i selskapet Habiol, som nå kaster kortene.

Generalforsamlingen i Habiol AS vedtok torsdag kveld å oppløse selskapet.

- Våre profesjonelle eiere ser ikke lenger håp i kommersiell produksjon av biodiesel i Norge, etter at regjeringen fra januar økte avgiften med 1,78 kr. Beløpet skal dobles fra 2011.

Det sier Johansen til ABC Nyheter.

- Regjeringen har tatt livet av all biodieselproduksjon i Norge. Og dette skremmer investorene i alle fornybar-sektorer, advarer Habiol-direktøren.

Les om Habiol og investorene bak her.

Søkkestein i Fredrikstad

Habiol var største eier med drøyt 30 prosent av eierskapet i Norges eneste biodiselfabrikk, Uniol i Fredrikstad, som ble åpnet av en begeistret miljøminister Erik Solheim (SV) i fjor sommer.

Problemet er at fabrikken, som kostet 350 millioner kroner i investeringer, har stått dønn stille siden i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Begrunnelsen er at regjeringens overraskende vedtak om avgifts-hopp på biodiesel, gjorde produksjonen ulønnsom.

- Statsråd Solheim åpnet fabrikken. Da han gjorde det, visste han at det forelå et forslag om å avgiftsbelegge produksjonen der, sier Johansen bittert og legger til:

- Men Erik Solheim klippet snoren. Og smilte som han alltid gjør.

- Skremmer investorene vekk

- Vi var største enkelteieren i Fredrikstad og måtte ta 73 millioner tap av våre investeringer der, forteller Johansen.

- Vi er ikke et stort selskap, men hadde satset alle våre penger på Fredrikstad. Våre eiere ønsker ikke å komme med mer penger fordi de ikke har tillit til regjeringens avgiftspolitikk, og til forutsigbarheten i rammebetingelsene regjeringen legger, legger han til.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har investorer som mente alvor og mente å være langsiktige i fornybar sektor. Men da finansminister Sigbjørn Johnsen så at dette kunne få volumer som gir inntektstap for staten, ble vi rammet, framholder han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Som hovedaksjonær i selskapet Cermaq får staten selv skadet sine interesser. Cermaq eier nemlig 12,9 prosent i Uniol, som gikk til tvangsakkord i desember.

Frykt for all fornybar

Terje Johansen advarer om at regjeringens avgifts-grep i forhold til biodiesel, kan få ringvirkninger på investeringsviljen i all slags fornybar energi.

- Det avgjørelsen om avgift har gjort, at alle disse investorene nå er skremt av banen av den uforutsigbarheten regjeringen har vist i saken om biodieselavgift.

- I dag er det ikke avgift på E85, etanol innblandet i bensin. Det er ikke avgift på busser som kjører på biogass i Oslo. Regjeringen begrunnet avgiftshoppet for biodiesel med at også biodiesel-biler sliter på veiene og utgjør ulykkesrisiko, sier Johansen og konkluderer:

- Jeg kan ikke skjønne at en buss som kjører på biogass i Oslo, sliter mindre på veiene eller utgjør mindre ulykkesrisiko enn en buss som kjører på biodiesel.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mitt råd til alle som planlegger biogassanlegg til drivstoff, og som satser på avgiftsfritt, er:

- Ikke gjør det. Med en gang finansministeren ser at det blir litt volum av dette, så slår han til med avgift.

- En svart dag for miljøet

Natur og Ungdom er enig i at avgiftsvedtaket om biodiesel kan få store ringvirkninger for investeringslysten i all slags fornybar energi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er en svart dag for miljøet. Da regjeringen innførte avgift på biodiesel, sparket de også beina under grønn næringssatsning i Norge, sier fagmedarbeider Kari Elisabeth Kaski.

Natur og Ungdom mener at regjeringen gjør altfor lite for å tilretelegge for bruk og produksjon av biodrivstoff i Norge. En tredel av Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren og det er et stort behov for å redusere utslippene fra veitrafikken i løpet av de neste årene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Import-paradoks

Nå må all biodiesel importeres. Terje Johansen minner om at regjerigens Klimakur-prosjekt, en omfattende katalog av virkemidler for å få ned norske klimautslipp, omtaler at biodrivstoff kan bidra med 1,8 – 1,9 millioner tonn redusert CO2-utslipp i 2020.

Selve produksjonen av biodrivstoff bidrar imidlertid med noe klimautslipp også. Ved import får Norge 100 prosent reduksjon av klimautslipp, mens nettoen hadde blitt mindre hvis fabrikken i Fredrikstad hadde vært i virksomhet.

Med importert drivstoff er det derimot produksjonslandet som får fabrikkutslippene på sitt regnskap.

- Når politikerne heller ikke ønsker å gjøre dette i Norge, kan de innkassere enda mer: Vi kan legge igjen søpla utenlands og bare ta de gode effektene av biodrivstoff, sier Johansen oppgitt.

Selskapet Uniol arbeider imidlertid som besatt for å få inn nye eiere og starte produksjon, men da av flere eller andre produkter enn biodiesel som opprinnelig planlagt.